Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Anda pernah dihimpit hantu ketika sedang tidur? Mungkin semua orang pernah mengalami situasi ini. Sekiranya kejadian ini berlaku, kita seperti kena tindih, tidak boleh menggerakkan seluruh badan walaupun dalam keadaan sedar dan mata separuh terbuka. Masa tu, mulalah nampak benda yang bukan-bukan. Makhluk hitam dan sebagainya. Geram betul kalau benda tu berlaku. Mulut mulalah terkumat-kamit baca Ayat Kursi tapi still tak boleh gerak juga. Lepas dah lebih kurang 5 minit, baru boleh bergerak. Seram sejuk jugalah.

Masa kat asrama dulu, saya selalu kena tindih/himpit hantu ni. Biasanya berlaku selepas balik daripada bercuti semester dan terlalu lama meninggalkan bilik dan katil. Masa mula-mula nak tidur tu, rasa sesak nafas, dengar bunyi mengilai lah, terasa ada benda cuit-cuit badan saya. Seram siot..

Tapi setelah saya terbaca artikel berkenaan fenomena ni, barulah saya tau kebenaran di sebalik fenomena hempap/tindih atau nama medicalnya ialah ‘Sleep Paralysis‘. Sleep paralysis atau dalam Bahasa Melayunya ialah ‘lumpuh waktu tidur’ keadaan yang mana badan kita akan menjadi lumpuh sementara (temporary paralysis).

Temporary Paralysis ini selalu berlaku bila mula-mula nak tidur (hypnagogic paralysis) atau baru-baru bangun dari tidur (hypnopompic paralysis). Normal badan manusia apabila masuk stage tidur yang nyenyak atau REM (rapid eye movement-waktu nyenyak, bola mata kita akan bergerak-gerak) , otak akan beritahu badan supaya berehat seolah-olah badan kita seperti di switch off kejap. Otak kita pun ada switch off button yang dipanggil Reticular Activating System (RAS). So, ketika ini REM atonia (tiada muscle tone). Yang tinggal ketika ini hanya automatic function seperti degupan jantung, bernafas dan sebagainya. Lebih kurang macam screensaver atau hybernate lah.

Jadi, apabila kita bangun, RAS akan switch on balik. Kita akan sedar sepenuhnya. Tapi kadang-kadang berlaku juga keadaan yang mana electrical signal tidak diactivatekan oleh otak untuk switch on balik badan kita. Ketika itu, badan kita akan lumpuh seketika sebelum otak akan diaktifkan semula. Memang menakutkan, tapi benar, kita seperti lumpuh sekejap. Masa tu, mungkin ada yang tidak lumpuh sepenuhnya tapi sebahagian saja. Sebab itu ada yang boleh gerak-gerakkan jari, tapi bahagian badan lain tak boleh bergerak.

Satu lagi, sleep paralysis ini juga selalu datang dengan halusinasi dalam bentuk auditory (bunyi yang pelik-pelik), visual (nampak benda bukan-bukan) atau tactile (deria sentuhan, terasa ada benda sentuh/hempap dll..) Sebab tu kita rasa macam kita kena himpit hantulah, bunyi mengilai lah. Pernah juga terjadi kepada saya, macam hantu tu tepuk-tepuk punggung saya. Kurang asam betul!! Tapi bila dah baca artikel pasal sleep paralysis ni, hilang risau saya. Hiks!

Sebab-sebab yang membolehkan sleep paralysis berlaku:-

1. Tidur dalam posisi terlentang terlalu lama

2. Jadual tidur yang tidak tentu arah (irregular sleep clock)

3. Sleep/rest deprivation (tak cukup tidur la ni… penat sgt)

4. Stress yang banyak kat otak… masalah keluarga, kewangan bla2

5. Pertukaran gaya hidup secara tiba2 (macam biasa dok rumah jer, tetiba esok gi berenang kat laut, panjat gunung dan lain-lain)

6. Orang yang ada penyakit narcolepsy (tidur secara tiba-tiba walaupun ketika itu sedang bersembang dengan ahli mesyuarat tingkap)

So, siapa-siapa yang pernah kena himpit, tak perlu risau selepas ini. Bukan hantu atau perogol bersiri. Cuma sleep paralysis saja. Anda juga boleh baca artikel mengenai sleep paralysis ini di sini.

5 Comments

  1. chiko
    3:35 pm on May 18th, 2008

    aku rasa reality la citer ni.. sbb selalu gak kene himpit.. dulu xla.. since kawen ni kan.. haaahah..!! auuww.. mak rela noks!!

  2. conductive says : I absolutely agree with this !

  3. pahmi
    12:10 am on June 12th, 2008

    bukan antu tepuk buntut ko tu….ajrimon tu….

  4. linz
    12:28 pm on February 17th, 2009

    ya..itu memg btul..tp hantu pun wujud gk kn..bnda tu pun makhluk tuhan jugak..sometimes,,we must believe..yang hantu ni pun bleh ganggu manusia jugak.actually,sy pun pnah kena tindih time tdo gk.

  5. mega
    10:18 am on October 11th, 2011

    Betul betul betuL