Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

00439

Giler cun ahhh!! Lawa kan rambut curl camni…

02950
Sekali macam Saloma daa…

03437
Ni plak macam Cikgu Adibah

03721

Wiwitt…serabai siot…

07226

Apa daa macam sarang tebuan

07846

Ni rambut zaman apetah

04168
Nak berkenalan?

Anda pun nak juga? Sila la ke Year Book Yourself

Ramai yang tertanya-tanya, benarkah Syarikat Takaful yang saya wakili iaitu Prudential BSN Takaful akan membayar setiap tuntutan pampasan yang dituntut oleh peserta-pesertanya sekiranya berlaku sebarang musibah kepada mereka. Adakah mudah prosesnya, jangkamasa pampasan diterima dan sebagainya. Kali ini saya akan bawakan kepada para pembaca laporan yang dikeluarkan oleh Prudential BSN Takaful bagi suku tahun pertama iaitu bermula 1 Jan 2009-31 Mac 2009.

—————————————————————————————–

PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (740651-H)

Berikut merupakan jadual yang menunjukkan antara jumlah tuntutan paling besar yang diterima oleh Prudential BSN Takaful bagi peserta-peserta takaful di antara 1 Januari 2009 – 31 Mac 2009.

Jadual 1 merupakan tuntutan bagi kematian yang disebabkan oleh penyakit kritikal atau kemalangan manakala Jadual 2 adalah tuntutan peserta apabila sesuatu penyakit kritikal telah didiagnos terhadap mereka.

table1

Klik untuk tumbesaran gambar 😉

Merujuk kepada Jadual 1, terdapat peserta yang baru saja menyertai takaful (baru menyumbang sekali sahaja dan polisi takafulnya belum sampai satu bulan) iaitu PEGAWAI KERAJAAN berumur 32 tahun yang terlibat dalam kemalangan dan tuntutan pampasan yang dibayar oleh Prudential BSN Takaful kepada warisnya adalah sebanyak RM57,000.

Yang paling mengejutkan, seorang PENYELIA yang meninggal dunia akibat serangan jantung hanya pada umur 30 tahun! Warisnya telah dibayar sebanyak RM67,000 oleh Prudential BSN Takaful.

Mari kita beralih kepada Jadual 2 pula.

table2

Klik untuk tumbesaran gambar ini juga

Merujuk kepada Jadual 2, seorang KONTRAKTOR berumur 46 tahun yang diserang penyakit jantung telah dibayar sebanyak RM500,000 oleh Prudential BSN Takaful. Tuntutan pampasan yang diterima ini membolehkan beliau menerima rawatan berkaitan penyakitnya dan kos pembedahan beliau juga ditanggung oleh Prudential BSN Takaful.

Selain itu, seorang pelajar berusia 22 tahun juga telah menerima pampasan sebanyak RM70,000 akibat kanser yang dideritai olehnya.

—————————————————————————————–

Apakah kesimpulan yang dapat dibuat daripada kedua-dua jadual di atas?

1. Malang tidak berbau. Kemalangan boleh terjadi kepada sesiapa, tidak kira tua atau muda. Ajal maut di tangan Allah.

2. Penyakit kritikal juga bukan sahaja menyerang warga emas, kerana pelajar semuda 22 tahun juga boleh menghidap penyakit berbahaya ini.

3. Kebanyakan peserta tidak memberi sumbangan bulanan yang terlalu besar bagi perlindungan takaful mereka. Dengan RM100-RM200 sahaja, anda boleh memiliki perlindungan takaful anda sendiri.

4. Syarikat takaful tidak menipu duit peserta. Sekiranya tuntutan yang diterima oleh pihak syarikat tidak meragukan, syarikat tidak mempunyai masalah untuk membayar tuntutan pampasan tersebut. (Terdapat kes pelanggan saya yang meragui proses tuntutan pampasan).

5. Terdapat peserta takaful yang baru sahaja menyertai skim perlindungan takaful ini dan jumlah sumbangan yang dibuat oleh mereka masih sedikit berbanding jumlah pampasan yang diterima oleh mereka. Ya, inilah keistimewaan skim perlindungan ini.

—————————————————————————————–

Kita sebagai manusia tidak akan lari daripada 3 PERKARA berikut iaitu :-

1. Sekiranya umur panjang, kita akan menjadi TUA / SAKIT

2. Sekiranya pendek umur, kita MENINGGAL

3. Sekiranya tak bernasib baik, kita MENGHIDAPI PENYAKIT KRITIKAL

4. Sekiranya LEBIH tak bernasib baik, kita HILANG UPAYA dan menyusahkan orang di sekeliling kita

Oleh itu, sudahkah anda menyediakan bekalan yang mencukupi untuk menghadapi keadaan-keadaan di atas? Sudahkan anda menyediakan INCOME REPLACEMENT (Ganti Pendapatan) untuk keluarga anda apabila anda tidak ada lagi di dunia ini? Sudahkah anda bersedia dengan kos rawatan yang tinggi sekiranya anda menderitai penyakit kritikal? Bukan tidak terdapat isteri yang meminta cerai daripada suami yang lumpuh kerana tidak lagi sanggup menjaga sang suami yang sedang sakit. Atau, suami yang meninggalkan isteri tanpa sebarang berita hanya kerana isterinya menghidap kanser.

Setidak-tidaknya, dengan jumlah perlindungan yang mencukupi, kita tidak perlu risau yang kita akan menyusahkan orang lain sekiranya ditakdirkan kita hilang upaya. Apa susah, upah saja jururawat yang boleh menjaga anda di rumah dan bilnya, hantar saja kepada Pudential BSN Takaful!

Ramai pelanggan berpendapat, bahawa agen insurans atau takaful selalunya akan bercerita perkara yang buruk-buruk sahaja semasa membuat penerangan kepada para pelanggan. Seolah-olah mendoakan kematian pelanggan atau menyumpah pelanggan supaya terkena penyakit kritikal agar agen tersebut dapat menjual polisi kepada pelanggannya. Bagi saya, anggapan ini sangat mengguris perasaan. Sebagai agen, kami hanya menceritakan kesan-kesan sekiranya seseorang itu tidak mempunyai apa-apa perlindungan sama ada insurans atau takaful. Mungkin mereka yang beranggapan sedemikian tidak pernah merasai kehilangan orang yang disayangi atau mempunyai pengalaman terkena penyakit kritikal dan sebagainya.

Bagi seorang anak yang pernah kehilangan ayah (akibat kemalangan) sewaktu saya berusia 6 tahun (25 tahun lalu), saya amat memahami penderitaan ibu saya. Saya masih ingat bagaimana emak turun naik mahkamah sehingga saya berumur 14 tahun semata-mata untuk melalui proses tuntutan mahkamah yang panjang. Tuntutan ini bagi mendapatkan pampasan daripada orang yang melanggar ayah saya sehingga koma dan akhirnya meninggal dunia selepas 2 minggu di hospital.

Saya tidak ingat berapa jumlah keseluruhan tuntutan, tetapi selepas ditolak yuran guaman dan sebagainya, kami sekeluarga hanya menerima RM8,000 sebagai pampasan! Bayangkan nilai RM8,000 berbanding nyawa ayah saya. Ya, nyawa tidak ternilai harganya, tetapi dengan RM8,000 sampai bilakan boleh bertahan. Tambahan pula, proses yang memakan masa 8 tahun itu hanya mendapat imbuhan RM8,000, lagilah rasa tidak berbaloi (bukan tidak bersyukur).

Saya tidak salahkan ayah saya kerana tidak mengambil insurans/takaful pada ketika itu. Dengan gaji pengawal keselamatan RM150 sebulan ketika itu ( tahun 1984) dan ibu sebagai surirumah sepenuh masa (mengambil upah menjahit baju), apalah sangat yang boleh dilakukan. Dengan gaji ayah RM150, hanya membolehkan kami hidup dalam keadaan yang sangat sederhana. Tambahan pula pada waktu tersebut, saya kira kesedaran mengenai perlindungan insurans/takaful masih belum meluas.

Selepas ayah meninggal dunia, emak terpaksa bekerja di kilang bagi menyara kehidupan kami sekeluarga. Saya fikir sekiranya pada ketika itu ayah saya mempunyai insurans/takaful, setidak-tidaknya emak saya boleh menggunakan pampasan yang dibayar oleh syarikat insurans/takaful itu untuk dibuat modal berniaga. Mungkin membuka kedai jahitan misalnya.

Berbalik pada anggapan negatif tadi, sebenarnya jauh di lubuk hati saya (dan rakan-rakan agen yang lain pastinya), merasa sangat bertanggungjawab supaya setiap rakyat Malaysia (umat Islam terutamanya) mempunyai perlindungan insurans/takaful. Niat utama saya adalah untuk membantu rakan-rakan dan pelanggan-pelanggan saya mempunyai sekurang-kurangnya satu polisi. Bukan untuk faedah saya, paling penting untuk anda dan orang yang anda sayangi. Seperti kata ketua saya, imbuhan untuk saya akan datang sendiri kerana yang paling penting adalah perlindungan untuk anda.

Insurans untuk diri sendiri, saya ambil ketika masih bekerja makan gaji iaitu pada tahun 2006. Agen Prudential saya seorang perempuan Cina (masa tu tak ada Prudential BSN Takaful lagi) . Pada ketika itu saya tidak terfikir yang saya akan terlibat dalam industri ini. Saya dapat merasakan apa yang agen saya rasa. Dan pada ketika itu saya memang tidak teragak-agak untuk mengambil insurans untuk diri sendiri setelah diberi penerangan oleh agen tersebut. Kerana saya tau, MALANG TIDAK BERBAU!

Panjangnya saya membebel. Oklah, sekiranya anda berminat mendengar penerangan daripada saya, anda tahu bagaimana nak cari saya, kan? Sehingga bertemu lagi…Bye..