Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Bulan-bulan puasa ni, beberapa orang rakan saya terkena penyakit gastrik. Sakit di ulu hati sampai demam-demam. Makan ubat klinik pon tak jalan.

Kakak saya pun penghidap gastrik yang agak teruk beberapa tahun dahulu. Dia seorang yang jenis tak bangun sahur. So, lagilah parah. Puas dia makan ubat klinik, cecair kaler putih tu tapi masih tak sembuh juga. Entah macamana, dia cuba minum air gamat dan Alhamdulillah, penyakit gastriknya dah hampir tak de. So, sebagai ganti makan sahur, dia hanya minum air gamat sahaja dan boleh tahan berpuasa macam orang lain juga.

Terdapat beberapa jenis air gamat yang boleh diminum. Kalau dulu, kakak saya selalu pesan kat orang-orang yang pergi ke Langkawi dan dia beli beberapa botol sebagai stok. Sekarang, dah banyak dijual di toko-toko jamu. Kat Mydin pun ada kalau tak silap.

Rasa air gamat ni masin sedikit tapi taklah berbau busuk macam minyak gamat tu. Kalau berbau macam tu, saya pun tak lalu minum. Oh ya! Saya pun pernah minum air gamat tu sebab perut masuk angin sampai nak berdiri tegak pun tak boleh sebab sakitnya sampai menarik-narik perut saya. So, lepas minum air gamat tu, kita akan terkentut-kentut sebab air gamat tu boleh keluarkan angin. Lepas dah minum, lega!

So, sesiapa yang ada masalah gastrik dan telah mencuba ubat doktor tapi tak berkesan, mungkin ini masanya anda boleh mencuba air gamat. Ni salah satu contoh air gamat yang dapat saya Google :-


Air Gamat Cap Petani

Kalo tak silap, botol kecik RM5 dan botol besar tu RM12. Cubalah!

Salam Ramadhan semua!

Minggu lepas, saya menonton Ketuk-ketuk Ramadhan Sheila Rusly di TV1. Pada hari itu Sheila Rusly memasak Macaroni ala-Bilis. Teruja jugak saya nak tau ape rupanya. Laa, rupenya cekodok campur macaroni dan ikan bilis je. So, semalam saya pun cubalah jugak memasaknya.


Rebus makaroni sampai lembut


Goreng ikan bilis – excuse my kuali buruk. Hehe


Masukkan tepung gandum, macaroni yang dah direbus, ikan bilis yang dah digoreng dan cili api dalam periuk


Masukkan air dan gaul hingga sebati. Tambah garam secukup rasa


Goreng macam buat cekodok biasa


Goreng sampai kekuning-kuningan


Angkat dan hidangkan panas-panas

Sebenarnya tak cukup bahan ni. Kalau mengikut resipi Sheila Rusly, kena letak udang kering yang ditumbuk kasar, daun sup bagai. Oleh kerana bahan tak cukup, saya buat jugakla guna bahan yang ada. Not bad. Cubalah! :)

Ruangan Tahukah Anda?

Apakah perbezaan di antara makaroni dan pasta?

Makaroni merupakan salah satu daripada bentuk pasta. Yang lain adalah seperti spaghetti, lasagna noodles, rigatoni, vermicelli, angel hair dan lain lain lagi.