Wasiat! Wasiat! Wasiat!

Assalamualaikum. Wah! Meriah hari raya uols kan? Saya sekarang kat Kg. Kuantan Kuala Selangor. Macam biasalah, lepas solat hari raya kat Sungai Choh, ziarah kubur abah, terus je balik Kuala Selangor. Selalunya bila balik Kuala Selangor saya akan ikut jalan Rawang – Batang Berjuntai – Kuala Selangor tapi tahun ni saje saya bawak mak jalan-jalan ikut lebuhraya baru LATAR yang bermula dari Templer Park dan keluar di exit Kuala Selangor.

Perjalanan lancar je, tambahan pula tak payah bayar lagi. Masih percuma. Start bayar mulai hari ini 1 September. Tataula pulak bape hengget. Perjalanan yang lancar tadi mula tersekat-sekat bila dah keluar dari lebuhraya. Silap saya tak ikut simpang ke Ijok/Bestari Jaya. Saya pegi ikut simpang ke Kuala Selangor. Sudahnya perjalanan yang sepatutnya dalam 30-40 minit menjadi sejam lebih. Sabo jela.. Dengar cerita, sampai hari ni Kuala Selangor masih jem. So, kitorang duduk kat umah ajelah tak pegi mane-mane pun.

Sekadar gambar hiasan : Raya pertama dalam perjalanan gi masjid nak solat raya

Eh, saya ni nak cerita pasal wasiat dah melalut cerita pasal raya pulak. Sebenarnya cerita dia macam ni. Dalam pertengahan bulan 7 aritu, kawan mak saya (saya dah anggap macam makcik sendiri) meninggal dunia akibat penyakit kencing manis. Selama ni dia makan ubat yang doktor bagi tetapi bila ada orang promotekan jus Monavie kat dia, dia cakap kat mak saya yang dia tak nak makan ubat doktor dah. Nak minum jus tu aje. Sudahnya, bacaan kencing manis dia naik sampai 19!

Saya ada tulis dalam status Facebook saya pasal ni dan dapat banyak respon jugak daripada kawan- kawan. So, saya tak cakap jus Monavie tu sebagai penyebab dia meninggal sebab mungkin memang dah sampai ajal dia. Tapi lepas ni kalau mak ayah kita nak minum air yang bukan- bukan, better cek dulu. Dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

Gambar hiasan lagi : Raya kedua. Belakang saya tu sungai Kuala Selangor. Mujur buaya tak naik masa ni

Eh, melalut lagi. Ok, sambung balik. Selalunya lepas solat raya, rumah makcik tu memang jadi first pit stop saya dan mak untuk beraya. Saya ingatkan tahun ni tak dapatlah nak beraya rumah dia sebab dia dah takde, rupanya Alhamdulillah adik dia balik beraya kat rumah arwah tu. So, bila nampak ade orang kat rumah makcik tu, saya dan mak pun pegilah beraya. Adik makcik tu pun ceritalah macamana dia menguruskan aset-aset yang makcik tu tinggalkan. Bukanlah aset berjuta-juta, cuma duit dalam akaun ASBnya aje. Itupun bukannya banyak, dalam sepuluh ribu lebih aje.

Ok, perhatian penting!!! Tahukah anda bahawa sekiranya duit dalam ASB kita ada lebih daripada 10 ribu dan kita tidak mempunyai wasiat, apabila kita meninggal dunia, urusan duit ASB tersebut akan diserahkan kepada Amanah Raya Berhad (ARB). Untuk membolehkan duit tersebut diserahkan kepada waris yang berhak, waris kita dikehendaki menuntutnya melalui mahkamah syariah, angkat sumpah, lantik pentadbir dan pelbagai lagi urusan yang mungkin mengambil masa bertahun-tahun. Oh, please..10 ribu je kot. Ye, memang 10 ribu tapi itulah proses yang perlu dilalui.

Menurut adik makcik tu, duit ASB yang ada dalam akaun kakaknya cuma RM10,091. Tetapi 91 hengget itulah yang menyebabkan duit tersebut stuck di Amanah Raya dan tidak dapat diuruskan selagi semua waris faraid makcik tersebut tidak bersetuju untuk melantik pentadbir. Mereka iaitu waris faraid yang berhak juga dikehendaki menyerahkan dokumen-dokumen seperti salinan kad pengenalan, salinan surat mati (sekiranya terdapat waris yang telah meninggal dunia) dan banyak lagilah dokumen yang bila saya dengar pun rasa macam sesak napas!

Menurut adik makcik tu lagi, surat mati mak ayah dorang dah lama takde. Dah lama hilang. Hah! Yang tu pun satu hal. Kena pulak buat surat akuan lepas tu kena angkat sumpah yang menyatakan salinan surat mati tu dah hilang. Lepas tu, semua waris faraid kena pegi pulak mahkamah syariah bersama-sama untuk settlekan benda tu. Hello! Lagi sekali ye.. 10 ribu je kot.. Tapi tulah, undang-undang. Adik makcik tu cerita, orang ASB tu ada bagitau, kalau duit dalam akaun makcik tu tak lebih daripada RM10,000, memang dorang boleh tolong settlekan dan serahkan terus duit tu kepada waris terdekat tetapi disebabkan ada lebihan 91 hengget tu, semua benda jadi susah. Apa pon tak boleh! Bak kata Kumpulan Jambu.. Saya rasa korang yang baca ni pun mesti rasa penat kan?

Gambar hiasan last.. Jangan marah arrr :  Raya ketiga. Bawak warga emas iaitu mak dan makcik saya beraya ke rumah sepupu sepapat dorang

So, please..please..please… Saya menyeru lagi sekali, TOLONGLAH TULIS WASIAT! Bukannya mahal sangat. Penat tau saya sebagai ejen Perancang Harta Pusaka As-Salihin ni nak mendidik orang Melayu kita ni soh buat wasiat. Bila saya bagitau client pasal wasiat ni, dorang jawab “Eh awak ni. Doakan saya mati ye?”. Boleh? Ke situ pulak dia.

Bukannya kita tak pernah baca pasal Allahyarham Tan Sri SM Nasimuddin, Allayarham Tan Sri Syed Kechik, Allayarham Datuk Sosilawati dan berbagai-bagai lagi kes yang masih belum selesai akibat takde perancangan harta pusaka yang betul dan betapa susahnya kalau takde wasiat ni. Sampai sekarang banyak lagi harta dorang yang terbeku. Lepas tu pulak bergaduh-gaduh sesama sendiri. Kan dah merugikan orang Islam tu. Kalau waris yang ditinggalkan tu ada duit sendiri, ada harta sendiri takpela jugak. Dibuatnya kalau jenis yang memang bergantung 100% kepada suami, suami meninggal, ternganga.. Apa nak dikata? Anak-anak masih nak dihantar ke sekolah. Kain baju nak jugak diganti. Dapur nak juga berasap. Hmm, malaslah nak cakap banyak. Kita boleh pikir sendiri la kan..

Ok, penat dah membebel. Jumpa lagi di lain siaran. Adios abestos… Daaa…

Suzilah Zainuddin
Perancang Harta Pusaka As-Salihin
019-388 9306
ujie [at] ujie [dot] com

 

Category: Information, Knowledge, Life  Tags: ,
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

HTML tags are not allowed.

Switch to our mobile site