Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Sambungan lagi dari Jejak Kembara Tanah Rencong : Episod 3 *Koma tak abes-abes lagi..

Kalau dalam episod sebelum ni gambar banyak gilerrr.. Dalam episod ni pulak, gamba banyak gilerrr kuasa patblas.. Haha! Mari kita teruskan..

Kitorang abes berenang-renang dan naik semula ke pantai lebih kurang pukul 12.30 tengahari. Pram dah sampai lama dah. So, cepat-cepat mandi dan bersiap. Taraa.. Pukul 1 saya dah settle semua. Sementara tunggu Suzana dan Syahir bersiap, saya berjalan kejap ke kedai souvenir yang ada kat situ. Dapatlah Fridge mangnet seketul dengan T-shirt sehelai. Total Rp70,000!

Sambil berjalan dari chalet ke sana, sempatlah saya snap-snap lagi gambar sekitar Pantai Iboih. Saksikan Pantai Iboih di tengahari…

Sampai dah kedai souvenir..

Tak lama lepas tu, Suzana dan Syahir datang jugak. Lagipun nak bayar sewa chalet tu kat kedai sebelah-sebelah tu je. Lepas setel bayar chalet, sewa scuba semua tu, salam-salam dengan dorang, kitorang pun gerak ke pelabuhan. Ikut perancangan asal semalamnya, kitorang nak jalan-jalan dulu ke pantai pasir hitam, pantai pasir putih, air terjun dan gunung berapi. Oleh kerana masing-masing berenang tak sedar diri, dalam banyak-banyak tempat tu, kami sempat ke gunung berapi je. Lagipun, pantai dan air terjun tu semua, kat Malaysia pun ada kan? So, mohle kita tengok gunung berapi.

Perjalanan dari Pantai Iboih ke gunung berapi yang terletak di Jaboi tu mengambil masa lebih kurang 45 minit gak. Naik turun bukit. Lalu kampung-kampung. Akhirnya sampai lah kami..

Nampak tak Iboih dan Jaboi tu? Yang saya garis-gariskan merah tu, tempat yang  saya dah jejak

Jalan nak naik ke gunung berapi

Sebaik tiba, kami  dinasihatkan supaya tak bawak semua handphone, perfume, mancis, rokok dan lain-lain barang yang mudah terbakar. So, barang-barang tu semua kena tinggal dalam kereta. Dari jalan besar dah terbau bau sulfur/belerang.

Pram dan Suzana

Sebenarnya berasap-asap cuma tak nampak jelas dalam gamba

Sulfur yang keluar berwarna kekuningan. Elok kalau dicampur dalam minyak untuk ubat gatal-gatal

Ahli pengkaji gunung berapi tengah tekun mengambil gamba

Boleh dengar bunyi air ni mendidih. Plup! Plup! Plup!

Dr. Syahir happy bila kajian beliau berjaya. Hiks!

Bila dah happy, terus jadi model pakaian sukan. Motifff??

Aksi wajib walau di mana berada

Jalan nak balik menuju ke pelabuhan

Kenderaan kami

Dari gunung berapi ke pelabuhan tu tak jauh sangat. Dalam 15 minit camtu kot. On the way tu, lalu la kebun-kebun orang. Rumah-rumah kampung. Sejuk je mata memandang.

Pagar yang dibuat daripada batang pokok ni digunakan untuk mengelakkan babi hutan masuk dalam kebun

Tak lama tu, kami sampai ke pelabuhan Balohan, Sabang. Lapar weh.. Jom makan. Sebelum makan, beli tiket feri dulu.

Sempat berpoyosing dengan becak

Pulut durian

Kopi Acheh

Murtabak telur. Tapi macam telur dadar je kan..

Maggi goreng..Eh, Indomee goreng 😀

Lepas makan, kitorang pun jalan-jalan area situ untuk mencari sedikit buah tangan. Saya tak beli apa sangat. Cuma sempat capai makanan tradisi Acheh iaitu kuih kacang dan T-shirt sehelai untuk Pak Supir. Bukan untuk Pram okeh. Tu, untuk si Pejal.

Lepas dah beli-beli buah tangan, tepat jam empat petang, kami pun naik feri untuk pulang ke Banda Acheh. Perjalanan kali ini, kami menaiki feri laju Pulo Rondo. Tambang satu kepala Rp60,000 atau RM18. Perjalanan memakan masa 45 minit je berbanding feri lambat yang memakan masa 2 jam.

Babai Pulau Weh….

Sedikit info mengenai Pulau Weh : Pulau Weh berasal daripada perkataan Acheh “Weh” yang bererti pindah. Jutaan tahun dulu, Pulau Weh merupakan sebahagian daripada Kepulauan Sumatera yang mana penyatuan daratan Sabang dengan daratan Ulee Lheue. Ulee Lheue di Banda Aceh berasal dari kata Ulee Lheueh (“Lheueh” ; yang terlepas). Apabila gunung berapi meletus, menyebabkan kawasan ini terpisah. Seperti halnya Pulau Jawa dan Sumatera dulu, yang terpisah akibat Krakatau meletus.

Pulau “W” / Weh / Sabang

Dalam Versi lain, Pulau Weh juga terkenal dengan pulau “We” tanpa h. ada yang beranggapan  pulau Weh diberi nama pulau we karena bentuknya seperti huruf “W”.

Ni dia feri laju Pulo Rondo. Feri penumpang sahaja. Tak macam feri lambat yang boleh memuatkan kenderaan

Pulang yuk!

Kami tiba di Banda Acheh hampir pukul 5 petang. Oleh kerana dah berjanji dengan Abang Rosli, beliau dah menunggu kami di pelabuhan Ulee Lheue untuk bawa kami ke bandar.

Syahir mencadangkan kami pergi ke pusat peranginan pantai terkenal iaitu Pantai Lampu’uk, Lhoknga tempat orang meluncur (surfing). No problem, boleh aje.. Ni gamba-gamba yang sempat diambil sepanjang perjalanan dari Pelabuhan Ulee Lheue ke Pantai Lampu’uk. Dari Pelabuhan Ulee Lheue ke Pantai Lampu’uk tu tak jauh sangat. Sekitar 10-15 minit perjalanan berkereta.

Rumah Acheh

Di kiri kanan jalan, kami lihat padang menghijau terbentang luas. Ada juga yang dah jadi seperti kolam air. Menurut Abang Rosli, dahulunya kawasan itu adalah kawasan kampung-kampung. Ada lebih kurang 14 buah kampung yang menjadi laluan tsunami itu musnah dan lenyap sambil menelan korban yang tak terhitung jumlahnya.

Akhirnya kami tiba di Pantai Lampu’uk. Sebaik kami sampai, cuaca masa tu memang panas berdenting walaupun jam dah menunjukkan pukul 5.30 petang. Nampak ombak beralun-alun. Tapi tak tak berapa tinggi. Ala-ala ombak rindu gitu. Jadinya tak berapa menarik kalau nak bersurfing ni. So, kami lepak je kat pondok-pondok yang disediakan untuk beriadah. Kami pesan air kelapa muda 4 biji. Seb baik takde kopok lekor ke, udang goreng tepung ke. Kalo tak, memang terbaekkk lah! Sempatlah amik-amik gamba lebih kurang.

Abang Rosli

Ada gak orang yang gigih memancing

Nampak tak garisan halus ombak rindu tu? Kalau tinggi memang bestlah sape-sape yang nak surfing

Hongeh!!

Kitorang paksa gak Abang Rosli membuat lompatan. Haha..

Ala….haii…

Errmm.. Jadilaa…

Okeh, ni dah ada improvement.. Hak hak

Ujie @ Lampu’uk

Model yang dipaksa ber’pose’ oleh Suzana..

Pondok-pondok yang disediakan untuk beriadah. Kenapa Port Dickson tak buat cenggini haa?

Pose cover dagu namanya ni

Tak ramai orang sebab hari bekerja (Khamis)

Mengintai di celahan tiang. Dalam usaha memenuhi permintaan jurugambar amatur. Sabo je akak..

Kabin Pak Polisi

Destinasi kami seterusnya petang itu ialah Masjid Rahmatullah yang jaraknya lebih kurang 400 meter je dari Pantai Lampu’uk.

Sepanjang jalan dari pantai ke Masjid Rahmatullah tu, kami lihat kawasan yang agak luas tapi dah dipenuhi rumput. Menurut Abang Rosli, dahulu kawasan itu dipenuhi dengan penempatan rumah-rumah mewah yang tersergam indah. Akibat tsunami, seluruh kawasan itu menjadi seperti padang jarak padang terkukur. Hancur ranap tak ada yang tinggal. Selain penempatan golongan mewah, di situ juga terdapat kem tentera darat Indonesia yang menempatkan sehingga 3 batalion tentera (3000-4000 orang). Daripada 3 batalion tentera yang ada di situ, hanya 3 orang sahaja yang terselamat daripada hentaman tsunami. Yang lain menemui ajal dan ada juga yang hilang tak berkubur.

Kat situ juga ada padang golf sebenarnya. Kiranya memang cantiklah kawasan tu sebelum tsunami. Ala-ala country home, Tropicana Golf Club gitu. Tapi sekarang kawasan tu dah senyap sunyi tak berpenghuni. Kebanyakan daripada keturunan mangsa-mangsa yang masih hidup tak sanggup nak duduk situ walaupun terdapat rumah-rumah bantuan, sumbangan daripada pelbagai negara ada didirikan. Mungkin mereka masih trauma atau masih sedih atas kehilangan keluarga mereka dalam sekelip mata.

 

Ni dulu semua rumah mewah ni. Sekarang dah jadi padang lalang

Rumah bantuan. Sepesen je

Rumput meninggi

Sayang kan?

Padang golf kalau tak silap

Dalam 5 minit kemudian, kami tiba di Masjid Rahmatullah. Ia satu-satunya masjid yang masih mengekalkan dan menyimpan kesan-kesan tsunami sebagai iktibar, ingatan dan pengajaran kepada seluruh umat manusia. Sebaik melangkah masuk, di penjuru kiri masjid tersebut jelas kelihatan bukti berlakunya rempuhan tsunami. Rempuhan itu menyebabkan penduduk Lampu’uk kini hanya tinggal 700 berbanding hampir 6,300 sebelum ditelan tsunami.

Kesan-kesan tsunami itu dikepung dan dipagar, sengaja ditinggalkan dan tidak akan dipulihkan sehingga bila-bila. Tiang-tiang masjid yang diperbuat daripada konkrit ada yang patah, tumbang dan bergelimpangan di atas lantai. Jubin lantai masjid tercabut dan pecah akibat rempuhan tsunami itu.

Selepas solat, saya melihat-lihat satu ruang pameran bercermin dalam masjid tersebut, menempatkan papan bergambar yang menunjukkan keadaan masjid sebelum berlakunya tsunami dan kesan selepas tsunami. Semua ini menyebabkan hati jadi sebak!

Tiang rosak yang dibiarkan tanpa dibaiki sebagai bukti masjid ini pernah dilanda tsunami

Ruang pameran yang menempatkan papan bergambar

Tiang roboh yang sengaja dipamerkan di situ

Dikatakan air laut naik setinggi menara masjid

Tangga pun dah berkarat

Masjid Rahmatullah telah mendapat pembiayaan besar bagi proses pemulihannya daripada pihak luar terutama Turki. Ini kerana Lampu’uk dianggap sebagai ‘anak angkat’ Turki berikutan aspek sejarah, telah ada penempatan bangsa Turki di daerah itu sejak dahulu lagi.

Kekal utuh walaupun beribu-ribu tan kubik air merempuh dan mengamuk dengan kelajuan hampir 300 kilometer sejam dengan ketinggian sehingga 30 meter

Petikan daripada Utusan :

Sehingga kini tiada siapa dapat menjawab bagaimana Masjid Raya Baitur Rahman di Banda Acheh, Masjid Lampuuk, Masjid Raya Baitur Rahim dan beberapa lagi masjid di lokasi-lokasi tsunami di Aceh mampu bertahan daripada pukulan ombak tsunami.

Adakah disebabkan struktur binaan bangunan semata-mata yang kukuh dan mantap atau mukjizat Allah?

Allah Maha Mengetahui. Namun ombak tsunami seolah-olah meninggalkan pesanan, ‘pulanglah’ ke masjid untuk kembali kepada Allah jika mahu selamat dalam hidup!

 

Ketika jam menunjukkan pukul 7 petang, kami mengambil keputusan untuk meninggalkan Masjid Rahmatullah dan pulang ke bandar. Kelihatan rumah bantuan yang didirikan oleh kerajaan Turki tapi macam tak berpenghuni.

Kesian tak berjaga

Tiba di pekan Lampu’uk, ada 2 orang lelaki menahan kenderaan kami. Rupanya dorang nak tumpang sampai bandar. Dorang berdua berasal dari Belanda dan sama seperti Hana, dorang lepak kat sini 30 hari! Tujuan datang sini sebab nak surfing! Ko mampooo?

Salah sorang mamat Belanda

Sampai di bandar, nak shopping la sikit. Oleh kerana duit yang berjuta tu dah habis kat Pulau Weh, maka kenalah cucuk duit lagi. Sekali cucuk, kena caj RM10. So, kalau tanak kena caj, sila carik CIMBNiaga ye.

Kami dibawa oleh Abang Rosli ke kedai cenderahati Acheh. Di sini saya habis dalam Rp200,000. Saya sebat beg sandang yang bermotifkan Pintu Aceh, keris Rencong dua bilah (pembuka surat sebenarnya), dan sedikit cenderahati yang lain.

Tengah peluk beg sandang. Boleh dijadikan beg laptop

Push/Tolak/Dorong

Lepas dah puas bershopping kat kedai tu, Syahir nak carik kain telekung yang mak dia pesan. Anak yang soleh! Let’s uols!

Oh ya, kebanyakan kedai-kedai kat sekitar Banda Aceh ni beroperasi sampai pukul 12 malam tau. Tapi ada gak yang tutup awal misalnya Pasar Acheh. Memang best lah dapat shopping malam-malam. Sejuk je. Sambil carik kedai jual telekung, kami melalui tapak perniagaan ala-ala Uptown/Downtown gitu..

Keadaan lalu lintas pun masih agak sibuk. Mungkin orang balik keje agaknye..

Ada kedai Bata okeh

Pasar Acheh yang menempatkan pelbagai kedai menjual baju, telekung semua tu tutup pulak. So, kami singgah ke kedai yang tak berapa meriah. Tapi belasah jelah sebab takut besoknya tak sempat nak belikan telekung tu.

Anak soleh tengah pilih telekung untuk mak dia

Lepas setel hal telekung, anak yang soleh ni tadi, nak carik pulak barang-barang outdoor berkualiti tinggi dari jenama tempatan Indonesia yang terkenal iaitu Eiger. Hoiii! Ni nak tengok peninggalan tsunami ke nak bershopping ni? Kah kah keji!

Lepas pusing-pusing beberapa kali nak carik kedai Eiger ni, akhirnya ketemu juga yach! Walaupun butik besar Eiger ni dah tutup awal, mujur ada kedai biasa lain yang menjual produk Eiger still bukak lagi.

Syahir terus hilang akal dapat bershopping kat sini!

Saya pun sempat capai topi Komando satu

Tengah stress buat kira-kira bape juta duwet abes

Lepas dah puas bershopping kat situ, barulah kitorang makan malam. Kami tanya Abang Rosli, makanan apa yang terkenal kat situ. Dia cadangkan kami makan MEE KEPITIN di restoran Mie Razali. Mee kepitin? Ape benda tu? Saya bayangkan macam Nasi Ayam Kapitan. Haha takde kena mengena.

Sekali bila dah sampai….

Suzana makan nasik goreng

Owwhhhh!!! Mee Ketam rupanya! Ketam kan mengepit. Tu yang jadi KEPITIN tu.. Haha..

Gumuknye ketam dia

Nampak itu playar?? Guna untuk ketip kaki ketam yang keras

Syabasss!!

Lichinnn! Jangan terpedaya. Ini bukan pinggan saya. Ini pinggan Syahir!

Mee dia banyak gilerr.. Ketam pun saya tak makan sebab gatal. So, saya punye tak abes. Soh Syahir habeskan…

Ya, begitulah teknik makan mee ketam yang telah ditunjukkan oleh Syahir

Total semua makanan dan minuman Rp123,000 atau RM40+. Murah ke mahal?

Lepas makan, saya sibuk pulak nak carik satu lagi barang. Agak terkejar-kejar jugak sebab masa tu dah dekat pukul 12 malam. Banyak kedai dah mulai tutup. Mujur ada kedai yang masih bukak. Apakah barangnya itu? Sama-sama kita nantikan di episod terakhir dalam Jejak Kembara Tanah Rencong : Season Finale *koma!

4 comments on “Jejak Kembara Tanah Rencong : Episod 4

  1. Zamlope on said:

    Saya suka blog sdri, rilex, lawak dan sungguh berinfomasi, keep up good work!

  2. Lyana on said:

    Hai…saya suka baca blog awak…sgt berinformasi…kalau tak keberatan, nak tanya, ingat tak nama kedai yg you beli souvinir fridge magnet tu? or ingat tak kat mana? sbb maybe saya ke sana so, kalau dpt tau senang sikit nak carik sbb masa saya amat limited nanti. thanks.

  3. Hahha tq zam!

  4. Amsyahril on said:

    Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

HTML tags are not allowed.