Jejak Kembara Tanah Rencong : Episod 4

Sambungan lagi dari Jejak Kembara Tanah Rencong : Episod 3 *Koma tak abes-abes lagi..

Kalau dalam episod sebelum ni gambar banyak gilerrr.. Dalam episod ni pulak, gamba banyak gilerrr kuasa patblas.. Haha! Mari kita teruskan..

Kitorang abes berenang-renang dan naik semula ke pantai lebih kurang pukul 12.30 tengahari. Pram dah sampai lama dah. So, cepat-cepat mandi dan bersiap. Taraa.. Pukul 1 saya dah settle semua. Sementara tunggu Suzana dan Syahir bersiap, saya berjalan kejap ke kedai souvenir yang ada kat situ. Dapatlah Fridge mangnet seketul dengan T-shirt sehelai. Total Rp70,000!

Sambil berjalan dari chalet ke sana, sempatlah saya snap-snap lagi gambar sekitar Pantai Iboih. Saksikan Pantai Iboih di tengahari…

Sampai dah kedai souvenir..

Tak lama lepas tu, Suzana dan Syahir datang jugak. Lagipun nak bayar sewa chalet tu kat kedai sebelah-sebelah tu je. Lepas setel bayar chalet, sewa scuba semua tu, salam-salam dengan dorang, kitorang pun gerak ke pelabuhan. Ikut perancangan asal semalamnya, kitorang nak jalan-jalan dulu ke pantai pasir hitam, pantai pasir putih, air terjun dan gunung berapi. Oleh kerana masing-masing berenang tak sedar diri, dalam banyak-banyak tempat tu, kami sempat ke gunung berapi je. Lagipun, pantai dan air terjun tu semua, kat Malaysia pun ada kan? So, mohle kita tengok gunung berapi.

Perjalanan dari Pantai Iboih ke gunung berapi yang terletak di Jaboi tu mengambil masa lebih kurang 45 minit gak. Naik turun bukit. Lalu kampung-kampung. Akhirnya sampai lah kami..

Nampak tak Iboih dan Jaboi tu? Yang saya garis-gariskan merah tu, tempat yang  saya dah jejak

Jalan nak naik ke gunung berapi

Sebaik tiba, kami  dinasihatkan supaya tak bawak semua handphone, perfume, mancis, rokok dan lain-lain barang yang mudah terbakar. So, barang-barang tu semua kena tinggal dalam kereta. Dari jalan besar dah terbau bau sulfur/belerang.

Pram dan Suzana

Sebenarnya berasap-asap cuma tak nampak jelas dalam gamba

Sulfur yang keluar berwarna kekuningan. Elok kalau dicampur dalam minyak untuk ubat gatal-gatal

Ahli pengkaji gunung berapi tengah tekun mengambil gamba

Boleh dengar bunyi air ni mendidih. Plup! Plup! Plup!

Dr. Syahir happy bila kajian beliau berjaya. Hiks!

Bila dah happy, terus jadi model pakaian sukan. Motifff??

Page 1 of 7 | Next page