Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Assalamualaikum.. Ada orang tak? Ada tak yang ternanti-nanti update dari ahkak? Huhu..

Alhamdulillah, saya selamat kembali ke Bumi Malaysia jam 7 pagi hari Ahad lepas selepas menempuh perjalanan balik selama 11 jam! Lumpuh pinggang ahkak!

Sorry banyak-banyak sebab ahkak lambat munchol dengan entry pasal Turki ni. Nak tulis entry ala-ala travelog ni agak renyah sebenarnya. Bukan ape. Nak ingat nama tempat (maklumlah, dah tua cepat lupa dek..), nak edit gamba, nak sumbat gamba lagi. Mujur saya jenis yang akan tulis notes dalam handphone atau buku kecik supaya tak lupa apa-apa aktiviti saya semasa melancong. Jadi saya rujuk je kat situ.

Pastu time rajin, nak gakla letak info serba sedikit pasal tempat yang dijejak tu. So kena Google la pulak. Tapi demi pembaca saya yang sudi baca blog mengarut ni, saya bertabah jua menulisnya. So, sila baca setiap hurup, baris, perkataan, ayat, perenggan dan nota bacaan seperti titik, koma, titik dua bertindih dan sebagainya sampai habis ye. Hiks!

Kan? Dah tiga perenggan tulis bunga-bunga, tak masuk-masuk lagi cite pasal Turki. Keji sungguh!

Seperti yang telah saya poyo-poyokan di FB sebelum ni, bahawa saya akan melancong ke Turki bersama dengan Trip Prudential BSN Takaful. Sebelum tu tengkiu saya ucapkan kepada semua client Takaful yang amik plan takaful dari saya (walaupun ada yang saya paksa! Kah kah) dan jugak tengkiu kepada kampeni yang saya sayangi Prudential BSN Takaful yang bagi saya peluang menjadi sebahagian daripada keluarga besar mereka.

Oh sebelum tu nak jugak cite sikit kekejian saya pasal tersilap tarikh nak ke Turki ni. Oleh kerana saya tak datang briefing yang diadakan oleh pihak travel agent (sebab saya pegi Banda Acheh masa tu), jadi dalam sepengetahuan saya, trip ke Turki ni adalah pada 12 Mac, hari Isnin malam. So bila mak saya tanya, kawan-kawan tanya, saya bagitau dorang yang saya akan ke Turki pada Isnin malam. Nampaknya ramalanku salah belaka.Rupa-rupanya, memang lah peginya hari Isnin tapi nak kena berkumpul kat KLIA pada hari Ahad malam sebab flight ke Turki tu adalah pada hari Isnin, jam 12.30 pagi! So bila dah tau yang hari Ahad dah nak kena berkumpul kat KLIA, barulah saya terhegeh-hegeh nak carik traveller chargerlah, balik Sungai Choh jap jumpa maklah, amik baju kat dobilah dan macam-macam lagila benda nak kena buat. Sape yang salah? Sendiri lah kan? Rasain!

Eh dahlah! Banyak benar merepeknya ni. Mari start sekarang! Baiklah, marilah kita bersama-sama menyelusuri perjalanan saya ke Turki baru-baru ini.

Saya ke KLIA dihantar oleh anak buah saya Didi sebab sepanjang 7 hari trip saya nanti, saya nak tinggalkan keta saya kat dia untuk dia repair. Saya gerak dari Kotadem lepas solat Asar, lebih kurang pukul 5 petang dan berjanji akan bertemu dengan Didi di Perodua Balakong. Selepas kutip Didi di Balakong, saya singgah pulak rumah member di Kajang dengan tujuan nak meminjam baju sejuk beliau. Akak ada 3 helai je dek. So, kebas lagi 2 helai dia punya. InsyaAllah cukupla bekalan akak nak berpoyosing di Turki kelak. Kah kah!!

Dah amik baju, teruslah kami ke KLIA. Sampai kat KLIA lebih kurang jam 7.30 malam walaupun kami dijadualkan untuk berkumpul di sana pada jam 9 malam. Semangat lebey bak kata Syahir. Ada aku kesah? Biarr arr!! Huhu..

Ibu & Anak.. Alhamdulillah, Abang Din layak bersama-sama trip PruBSN pada tahun ni. Congrats bro!

Tak lama kemudian, saya lihat ramai kawan-kawan yang lain mulai tiba. Jam 9 malam, kami mula beratur untuk check-in luggage. Lama jugak nak tunggu. Maklumlah, trip kali ni, seramai 94 orang yang akan bersama-sama ke Turki.

Bersama kakak-kakak yang hebat-hebat!

Setel semua, saya dan beberapa orang lagi lepak-lepak di KFC sebelum diarahkan masuk ke waiting room. Penerbangan dijadualkan pada jam 12.30 malam.

Lepak kat waiting room sebelum boarding

Tepat jam 12.30 malam, pesawat MAS yang kami naiki mula mengembangkan sayapnya. Selepas dua jam perjalanan, kami mula dihidangkan dengan makan malam (ke sahur?). Dalam pada mengantuk-ngantuk tu, belasah la jugak.

Makannnnnnn.....

Lepas makan, saya cubalah pulak tengok movie yang ada disediakan dalam flight tu. Saya tengok Bini-biniku Gangster. Tolooonngggg!!!! Nak muntah okeh. 15 minit tengok, saya dah terlelap. Terjaga semula bila credit line tu dah naik. Cemanalah cite ni boleh box office? Eiii!!

Lepas tu, saya tido sampailah lagi sejam setengah nak mendarat, kami dihidangkan pulak dengan sarapan pagi. Dorang bagi 2 option. Nasik lemak dengan omelette. Boleh tak bila sampai kat seat kitorang, nasik lemak dah abes? Tinggal omelette je. Omelette pun omelettela.. Mementanglah nak ke Turki, takut kempunan tak dapat makan nasik lemak seminggu, semua pakat pilih nasik lemak.. Huhu

Kami tiba di Atatürk International Airport, Istanbul pada jam 6 pagi. Masa tu, hari dah terang sebab waktu Syuruk kat sini pukul 6 lebih.

Welcome to Istanbul

Istanbul

Selain penerbangan antarabangsa, Atatürk International Airport juga menempatkan penerbangan-penerbangan domestik. So, setibanya di airport tu, kami dijadualkan pula menaiki penerbangan domestik menggunakan Turkish Airlines ke Cappadocia [baca : Kapadokiya] pada jam 9.50 pagi.

Senarai negara yang memerlukan visa sebelum dibenarkan memasuki negara Turki

Motip nama ahkak jadi Suzil????

Selesai urusan check-in, kami dinasihatkan untuk menukar duit US dollar (dah ditukar siap=siap kat Malaysia) kepada matawang tempatan iaitu Turki Lira. Untuk pengetahuan uols, kat Malaysia ni susah nak dapat Money Changer yang ada Turki Lira. Kalau ada pun, mungkin Turki Lira yang dorang ada tu, note yang lama punya. Takut nanti bila dah tukar kat Malaysia, rupa-rupanya tak diterima bila sampai kat Turki nanti. So better tukar US Dollar je. Bila sampai kat airport Turki, baru tukar USD tadi kepada Turki Lira. Ngertih??

Money Changer - AKBANK. Abang kepada AMBANK... Hiks..

Tourist guide bagitau kalau nak tukar kepada Turki Lira pun, tukar dalam USD50 je untuk belanja beli askrem ke, jagung ke. Kiranya untuk belanja barang yang kecik-kecik jela. Duit yang lain biarkan je dalam matawang USD sebab dollar pun diterima pakai di kebanyakan kedai di sana.

Lepas dah tukar duit semua, kitorang lepak-lepak lagi sementara tunggu boarding time. Ada pulak awek Turki tunggu kitorang sambil bagi buah tangan selamat datang (welcoming gift) kepada kami yang merupakan Turkish Delight (sejenis manisan), roti dan air. Ni kira breakfast kitorang lagi sekali la ni.

Hello Istanbul!

Awek Turki yang chun!!

Air Tin Tamek

Tak lama tu, tibalah masanya kami menaiki pesawat Turkish Airlines. Pesawat mula bergerak meninggalkan landasan pada jam 9.50 pagi dan kami dijadualkan sampai ke lapangan terbang domestik Nevsehir Kapadokya Airport pada jam 11.30 pagi.

Sebaik sampai, kami terus dibawa makan tengahari di restoran gua iaitu Altinocak Cave Restaurant.

Altinocak Cave Restaurant

Gua beb.. Gua..

Ruangan nak masuk dalam restoran

WC yang bermaksud Water Closet atau Tandas!

Toilet dorang bersih je..

Ruang dalam restoran gua

Dinding gua yang diukir

Siling gua

Ala-ala rak gituhh..

Mamat ni tengah gendong tangki wine. Bley?

First time makan makanan Turki, belasah ajelah. Sup, roti, salad, ikan panggang dan nasik. Nasi dorang lain sikit. Dorang masak dengan butter dan garam. Nampak macam pulut pon ye jugak. Last sekali kami dihidangkan dengan pencuci mulut iaitu buah aprikot yang dah dijerukkan.

Sup dan roti

Salad

Kacang panggang

Nasik dan ikan panggang

Jeruk aprikot

Haa... Hambekk!! Penuh meja batu ni..

Lepas makan, kitorang bergambar-gambarlah sekitar restoran gua tu. Bumbung restoran tu siap ada tumbuh rumput bagai. Maklumlah, gua kan.

Pokok apentah ni. Abes kering bila musim sejuk

Atas bumbung restoran ni siap ada rumput

Dinding luar restoran gua yang ditebuk dengan ukiran geometri

Pokok yang gondol

Lampu di atas bumbung

Bersama agent paling berusia di PruBSN! 62 tahun kalo tak silap umur Tuan Syed ni..

Motip akak silang kaki cenggitu?

Kat situ jugak kami nampak beberapa ekor kucing. Gemok-gemok. Bersih je. Tapi kami syak kucing tu bukan kucing bela. Kucing jalanan je. Ntah cemana boleh gemuk pun tatau lah. Haha

Gumuk kan? Kucing ye.. Ahkak slim!!

Rasa nak lempang sebab gemuk.. Haha

Ni pon gerammm..

Walaupun idung comot, tetap comel!

Lepas makan, tibalah masa untuk check in-hotel. Kami menginap di Dilek Kaya Hotel. Kaya bermaksud cave atau gua. So orang kaya bolehlah kita panggil orang gua. Hahha jangan marah ye orang-orang kaya. Heehee..Dalam perjalanan ke hotel, kami menikmati pemandangan yang cukup indah di Cappadocia ini..

Gunung-ganang

Cantek kan?

Boleh tak malas nak letak caption? Korang tengok jela.. Haha

Bila sampai kat hotel, kami diberikan kunci bilik masing-masing. Hotel tu ada 3 tingkat. Bilik saya di tingkat bawah sekali. Keliling hotel tu, semua gua-gua. Lawa sangat pemandangan. Sebelum tu, meh tengok bilik saya..

Cenderamata dari PruBSN berupa towel yang disulam nama kami.. *Terharu

Roomate saya - Rosmemy

Selepas meletak beg dan barang-barang, kami dibawa untuk melawat tarikan pertama di Cappadocia iaitu underground city (bandar bawah tanah). Salah satu ciri unik di Cappadocia adalah terdapat begitu banyaknya underground city iaitu lebih daripada 100 buah perkampungan.

Walau bagaimanapun, tidak kesemuanya dibuka untuk pelancongan. Tetapi Alhamdulillah kami dapat melawat salah satu daripada underground city tersebut.

Apakah rupa underground city tersebut, nantikan episod seterusnya malam besok. Ahkak dah tak larat nak membebel. Dah pukul 3 pagi nih… Tido dulu ye.. Hiks.. Daa….

6 Comments

  1. nil
    5:23 pm on March 23rd, 2012

    Eh pesal bile musim sejuk pokok jd kering lak? bukan musim panas je ke yg kering???
    Lagi satu…sliper pink ko tu cun! Senin ni bawak kasik as a hadiah utk aku skali ! (muka tak malu)

  2. yon
    7:32 am on March 24th, 2012

    x sbr nk membaca episod selanjutnya……..

  3. Ujie
    12:02 am on March 25th, 2012

    Kan musim luruh. Pehtu sambung pulak musim salji. Tu yg kering gondol tu

  4. fara
    7:17 pm on January 5th, 2013

    hi…xsabar nk g turkey jugak ni bulan 3 tahun ni..sis..nk tanya kalo 20/3 nt sejuk lagi x..ke ala ala windy???uhhuhuuhuh

  5. abdul rahman
    3:50 pm on January 27th, 2015

    assalamualaikum… saya bercadang untuk ke Turki tahun 2015 ni.. tempat yang saya idam2kan selama ni nak pg.. Dan saya juga seorang penggila kucing. Dari info yang saya baca di negara Turki ni banyak kucing. Dan bila saya tengok gambar akak dengan kucing tu semakin bersemangat saya.hihi.. Dan pertanyaan saya satu je..betol ke banyak kucing kat sana? tq..salam

  6. abdul rahman
    1:05 pm on January 28th, 2015

    MashaAllah.. ni yang buat semakin berkobar2 hati ni nak ke sana… nak selfie dgn kucing yang gemok2 tu..hihihi.. mungkin saya akan ke istanbul & ankara