Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Ampun dan maaf ku pohon bagi yang ternanti-nanti (macamlah ada kan? huhu) kesudahan cerita trip akak ke Switzerland bulan lepas yang silam. Apesal tah akak sengal dan agak lems sekarang ni. Mungkin faktor penuaan. Padahal pemalas. Kuang kuang!

Baiklah, mari kita sambung.. 7.45 pagi, lepas dah bersiap-siap, akak turun brekfes. Lapar derr.. Lapar lapar pun, apelah sangat yang boleh dimakan. Cukuplah sekadar mengalas perut. Akak amik buah, kacang panggang dengan itu tulor juga. Tapi tak lalu nak ku makan telur tu. Akak cuit sikit-sikit je. Lalu terdamparlah telur itu dinodai oleh akak dengan tidak begitu rakus..

Abaikan rupa akak yang macam The Wicked Witch itu ye..

Destinasi pertama kami pada hari kedua ialah melawat kilang coklat Cailler yang terletak di Broc. Sebelum tu, akak nak amik gambar kat depan hotel kitorang, tapi ada je yang nak enterframe. Hangen haku. Ini buktinya..

Lepas akak halau, baru lega dapat bergamba sorang-sorang.. Pui!!

Tema baju akak pada hari kedua ialah – Nenek Kebayan Berseluar Yengki.. Bleh? Haha..

Nama hotel yang akak duduk ialah Suisse Majestic. Macam bunyi majistret je. Kat bawah ni pulak gamba-gamba sekitar hotel tu. Lengang je.

Jam 8.50 pagi kami mula bergerak ke destinasi pertama. Ni akak sempat captured suhu waktu tu. 5 degree ye uols.. Sejuk tuh..

Oh lupa nak perkenalkan. Ni lah dia tourist guide untuk bas akak – Sam. Malaysia mari..

Pemandangan di kiri kanan jalan, memang tak sah kalau takde salji.

Haa.. Dah nak sampai dah..

Hampir sejam perjalanan, 9.45 pagi kami pun sampai ke Broc. Dari tempat parking bas nak ke kilang coklat Cailler ni dalam 300 meter gak nak berjalan. Sejukkkk tapi masih boleh tahan. Oh ye, pakaian akak kat sana, kat dalam mesti sarung Long John, pastu baru pakai jaket. Tu pun still rasa sipi-sipi sejuknya. Kalau tak pakai Long John tu, mau akak bergulung dalam selimut hotel lagi kot.

Ok, lepas dah semput bejalan, sampai sudah..

 

“Oiii nanti! Aku tak ready!!!”, kata akak kepada fotografer

Sampai-sampai je, terus pose-pose jelitazz. Jelita ke masalahnya? Hak hak..

Lepas tu, kami dipecahkan kepada lebih kurang 20 orang satu grup. Sebabnya, kami akan masuk ke dalam bilik tayangan (lebih kurang macam muzium) dalam kilang tu untuk ditunjukkan sejarah pembuatan coklat, alatan, bahan-bahan yang digunakan dan sebagainya. Dalam bilik tu agak gelap so akak malas nak bubuh gamba yang tak berapa lawa. Ni jelah yang ada lebih kurang ye..

Lepas keluar bilik gelap, kami ditunjukkan pulak mesin lama dan moden yang digunakan dalam pembuatan coklat.

Mesin membuat coklat yang lama dan moden

Lepas tu, masuk pulak ke stor penyimpanan koko-koko yang digunakan untuk membuat coklat.

Jenis-jenis koko yang digunakan untuk membuat coklat

Selamba je akak soh CEO akak posing sambil pegang koko. Korang mampu mengarahkan CEO korang? Kah kah..

Lepas tu, kami melintas pulak bilik tempat kanak-kanak belajar buat coklat sendiri..

Kelas buat coklat untuk kanak-kanak. DIY katanya. Kat Malaysia ada gak kan?

Lepas tu, saat yang ditunggu-tunggu. Chocolate tasting!!!! Yeayyyy!! Sebelum tu, diberi taklimat dulu. Kita dibenarkan merasa seberapa banyak coklat yang kita nak dengan syarat jangan berhenti kat satu-satu tray tu terlalu lama. Maknanya, lepas dah amik sebijik coklat tu, masuk mulut pastu terus blah. Bila coklat dalam mulut dah habis, baru amik satu lagi coklat kat tray seterusnya. Dalam ertikata lain, kalau orang tu rakus, ngap sebijik sambil jalan terus amik yang lain, ngap lagi terus jalan, amik lagi. So, semua coklat dapatlah rasa. Kalau jenis makan slow, memang 3-4 jenis jela kot yang dapat rasa.

 

Yummm!!

Geram tak?? Lazaatzz sekali!

Cer tengok coklat-coklat kat atas ni. Comel-comel. Sedap-sedap semuanya. Kalau nak ikut syarat yang dia bagi, alamatnya tak merasalah semua coklat tu kan. So, akak buat perangai keji, amik semua coklat yang ada dalam tray atas ni, letak dalam poket jaket akak. Pastu minah yang bagi arahan tu nampak dan jerit. Tahape dia jerit cakap Jerman ntah. Tak lama lepas tu, masuklah tourist guide kami, yang memang orang Swiss. Dia translate cakap minah tu. Dia bagitau tak boleh amik coklat banyak-banyak. Haha terus akak buat muka selamba lalu keluar dari bilik tersebut.

Hahahaaa… Mesti dia cakap orang Malaysia peghak. Haku lah yang buat perangai ittew.. Hiks! Nak buat cemana, tak bleh tahan!! Dahlah pesen coklat macam tu cepat cair. Lalu akak pegi masuk toilet dan bungkus coklat-coklat tu dengan tisu jamban. Keji tak keji perangai haku? Haha! Sila jangan tiru aksi ini di dalam negara mahu pun di luar negara ye.. 😉

Akhirnya kami diberi peluang untuk membeli coklat yang kami rasa tu. Terus kompius nak beli mana satu. Sume sedap-sedap!

Masa memilih, bestlah. Masa membayo? Rasain!! Coklat je dah beratus-ratus hengget!

Ini bukan coklat yang akak beli..

Dah rabak poket membeli coklat, kami pun bergerak ke tempat parking bas. Tapi, on the way nak ke bas tu, sempat lagi amik gambo di atas timbunan salji..

Haa.. Ni lah dia rupa hasil rompakan kat kilang coklat tu..

Jam 12 tengahari, kami bergerak ke destinasi seterusnya iaitu MAKAANNNN! Walaupun dah kenyang membaham coklat, tetaplah jugak nak lunch kan. Dasarr…

Dalam perjalanan nak ke tempat lunch tu, tourist guide kami iaitu Sam, sempat share beberapa info pasal Swiss ni.. Di antaranya, orang kat sana kalo bela anjing, dia akan dapat CHF20 (RM70) sehari sebagai elaun untuk jaga kebajikan anjing. Beli makanan dia, sediakan kelengkapan dia yang lain dan sebagainya. Selain tu, unemployed people pun akan dapat elaun. Untung arrrr. Income tax dorang dalam 30-40% setahun tapi berbaloilah sebab banyak benefit yang rakyat dorang akan dapat balik. Lepas tu, foreign workers pun gaji dorang tinggi. Minimum income at least CHF4,500 (RM15,000). Haa. Mampooo?

Perjalanan ke tempat lunch tu amik masa lebih kurang 45 minit. Kat bawah ni, gamba yang diamik dalam perjalanan nak ke situ. Tenang je..

Sampai jua akhirnya..

Restoran Taverne du Château de Chillon

Muka gembira si pencuri coklat. Haha

Mari kita lihat apa menu hari ini..

Salad..

Nasik dan ikan

Penchochi mulot

Lepas makan, destinasi kami seterusnya ialah sebuah istana lama iaitu Château de Chillon. Di manakah tempatnya? Sama-sama kita nantikan di entry seterusnya..

No Comments :(