Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Yezzah!! Sampailah hari ketiga akak kat Swiss. Kiranya dua malam kami tidur di hotel yang sama iaitu Grand Hotel Suisse Majestic di Montreux. Yang bestnya, bilik hotel tu sediakan WiFi free.

Walaupun dah tido dua malam kat Swiss, akak masih lagi jetlag tak abes-abes. Pukul 2.30 pagi waktu sana (9.30 pagi waktu Malaysia), akak dah terkebil-kebil tak boleh tido. Terjaga. Stress tau tak. Yelah, pukul 10 malam akak tido, pastu baru tido 3-4 jam dah terjaga. Pastu terpaksala online. Nasib baik free kan? Apalagi. Akak pun postle gambo-gambo kat FB. Pastu update status pasal kerenah orang Swiss dan melayan kawan-kawan akak yang mintak belikan fridge magnet kat FB tu.

Tudiaa akak update FB setiap pagi..

Ni pulak rate bilik untuk hotel ni..

CHF1 = RM3.50 ye.. Fengsan!

Ada gak salah sorang member akak mintak cek kan berapa kelajuan internet kat Swiss. Lalu akak pun menge’test‘ speednya. So, ni laju ke tak? Akak pun tatau.. Haha..

Walaupun kat sana sejuuuuukkkk, tapi dengan adanya selimut yang gebu ni, akak tak rasa sejuk sangat. Siap berpeluh-peluh bila bergulung dalam selimut tu.


Selimut yang gebu

Waktu Subuh kat sana dalam pukul 5.30 pagi. Lepas solat, akak try tido balik. Tu pun kejap je. Dah tatau buat ape, akak pegi balkoni. Baru akak sedar satu perkara…

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Hoihhh!! Lawanya view dari bilik akak…

Menangessss tak tengok? Cantek kan? Yang kelakonye, masa akak nak lepak kat balkoni tu, akak tatau lantai balkoni tu bukan main sejuk. Lupa pulak nak pakai selipar hotel. Sudahnya terlompat-lompat haku bila tapak kaki kena lantai.. Hiks!

Pukul 7.15 pagi akak bersiap-siap nak pegi breakfast. Sebelum tu, beg-beg pun dah kena kemas siap-siap dan ditinggalkan kat depan pintu. Nanti bellboy akan tolong bawakkan ke bawah. Maklumlah, hari last duduk kat hotel tu. Nak kena pindah hotel lain pulak lepas ni.

So, ni bilik akak. Bilik 114

Kad access masuk bilik

Haaa.. Dari lobi nak masuk ke cafe hotel dah boleh nampak pemandangan gunung salji dan tasik


Ceria je muka masing-masing sebab dapat makan. Tengah makan pun syok je tengok view gunung-gunung kat belakang tu..


Lepas setel breakfast, akak ajak bebudak lain pegi carik cemana cara nak turun ke belah bawah sebab tak puas tengok view dari balkoni bilik je. Sebab dari balkoni bilik tu, kitorang boleh nampak taman, orang joging, jalan-jalan. Tapi bi la cuba turun ikut tangga dalam hotel, macam tak boleh sampai ke sebelah belakang tu. Rupanya ada jalan lain. Kena keluar dari hotel, pegi sebelah tepi hotel ada tangga turun ke bawah. Patutlah carik-carik tak jumpa. Nasib baik tanya Sam (tourist guide kami).

Bila dah turun bawah, konfem memang lawa gila! Dengan angin pagi yang sejuk, pergghh!! Memang terbaiklah kalau nak jenjalan dan pose-pose. Lets!

Macam sama je semua view kat Swiss ni kan? Hehe..

Dari belah belakang

Tetiba akak kompius, sebenarnya ni sebelah belakang ke depan. Macam lawa sangat je.. Takpela, abaikan

Aksi wajib..

Akak mengelat

Macam tak jadi je

Malas nak lompat-lompat dah. Pose camni..

Azmi yang sewel

Faizal gilo!

Tak abes-abes!

Dah lepas amik gamba, kitorang kena berkumpul balik depan hotel sebab nak bersedia naik train.

Sempat pose!

Station ketapi laju depan hotel

Ke manakah destinasi kami pada pagi hari ketiga tu?

Teket tren yang diagih siap-siap oleh tourist guide kami

Naik eskalator

Jadual perjalanan. Yang nombor 3 – 5 tu akak tatau apebenda

Golden Pass Panoramic. Panoramic kah viewnya? Sama-sama kita nantikan..

Gstaad Mountain Ride katanya

Tren ni jalan tepat pada jam 9.44 pagi. Haa kau.. Mana destinasinya? Ya, tren yang kitorang naik ni akan bawak kitorang dari Montreux ke Gstaad. Di Gstaad tu pulak ada station cable car untuk naik ke salah satu puncak Alps iaitu di Glacier 3000. Memang teruja nak main salji nih!

Montreux ke Gstaad

Kami dah dipesan pakai baju tebal-tebal sebab suhu kat atas tu boleh mencecah -10 darjah celsius. Beku hoi!! Nasib baik member akak ada sedekahkan koyok badan. Memang sangat-sangat membantu. Terima kasih Supermeng Malaya!

Koyok ni akak tampal kat perut dan belakang badan. Panasssss je. Besttt!

Dalam tren

Pemandangan dari Montreux ke Gstaad tu bukan main lawa. Tapi tu lah, salji dan salji dan salji. Pastu ada la lalu tasik, pastu salji lagi…

Rumah-rumah pun abes tenggelam dek salji

Salah satu station yang ada. Sempoi je. Macam rumah kayu. Huhu


Dari Montreux ke Gstaad mengambil masa 80 minit dan akhinya…..

Yeayy! Sampai dah… Lebih kurang pukul 11 pagi, kami sampai ke Gstaad. Turun je dari tren, hujan renyai-renyai pulak. Ahh sudah..Hujan-hujan pun, sempat gak bergamba dengan kuda. 😉

Masa ni Gwiyomi tak popular lagi okeh.. Heehee..

Dari station Gstaad tu, kena naik bas pulak untuk ke station cable car. Bas dan pemandu masih sama. Sebab, kitorang je yang naik tren dari Montreux. Driver bas kitorang bergerak dari Montreux masih lagi dengan bas.

Naik ke atas tu pun cantik viewnya. Dari dalam bas tu boleh nampak ada orang main ski. Best je tengok dorang meluncur. Perjalanan dari station ketapi untuk naik ke station cable car tu dalam 30 minit camtu.

Akhirnya, sampailah kami ke station cable car Glacier 3000. Apa aktiviti akak kat atas sana? Nantikan sambungannya… Stay tune..

No Comments :(