I got this from email. Just want to share…
—————————————
Assalamualaikum dan salam sejahtera…
dear netters… saya nak kongsi cerita dan pengalaman.
Sewaktu dalam sembang-sembang kecil saya merasa agak terperanjat apabila antara ibu-ibu yang mengatakan mereka tak tahu yang mereka wajib mandi hadas selepas melahirkan anak. Ini kerana ada yang confuse, mereka ingat mandi hadas hanya selepas darah nifas habis. Para bapa langsung la sebab mereka kata, bukan mereka yang beranak… MasyaAllah. Kan ke tugas suami tu membimbing isteri.. ini perkara Feqah yang wajib diketahui oleh semua orang.
Ada lagi yang kata sebab masa berpantang tak boleh basah rambut, takut masuk angin. Saya terfikir balik, selama ini saya take for granted dan assume semua orang tahu. kadang-kadang timbul rasa bersalah kerana tidak ambil inisiatif untuk mengingatkan para bapa/ bakal bapa dan para ibu/bakal ibu. Jadi di sini saya nak ambil kesempatan supaya kita ingat mengingati dan kebetulan ramai juga para netters yang sedang menanti kelahiran cahaya mata.
Perkara Wajib mandi hadas besar;
Bagi lelaki 2 perkara:
1. keluar air mani
2. berjimak, waimah berjimak kerana berzina pun kena juga mandi. Tak keluar mani pun kena mandi juga.
Bagi perempuan:
1, Haid
2. Wiladah (melahirkan anak)
3. Nifas 4. Berjimak, waimah berjimak kerana berzina pun kena juga mandi.
Rasanya setakat mandi selepas haid dan berjimak tu semua orang tahu. Yang selalu wanita confuse (apatah lagi lelaki) ialah berkaitan dengan kelahiran. Selepas melahirkan anak setiap wanita ISLAM kena mandi:
1. Mandi hadas kerana melahirkan (WILADAH. Yakni, sebaik sahaja kepala bayi keluar,
2. Mandi hadas habis nifas (darah yang keluar selepas bersalin) maka diwajibkan mandi hadas.
Menurut ustazah, niat mandi boleh pakai satu sahaja, tak perlu spesifik. Cuma niatkan: “Sahaja aku mandi hadas besar ke atas tubuhku yang diwajibkan ke atas ku kerana Allah Taala”.
Tula saya teringat orang tua-tua kita tak kasi org dalam pantang tu mandi basahkan kepala, takut masuk anginla, sejukla… saya terfikir balik, takkan suruhan agama sanggup diketepikan semata-mata nak jaga pantang Lagipun mandi wajib selepas melahirkan tu SEKALI je setiap kelhairan..katalah anda seorang yang betul-betul kuat berpantang.. dalam masa 40/60 hari tu, cuma sekali je mandi basah rambut, bukan tiap-tiap hari. Mandilah dengan air panas… kita tak suruh mandi dng air sejuk.. cuma pastikan air tu tak jadi air musta’mal. Itu sahaja.
Jadi, bakal ibu dan bakal bapa, harap tak ambil remeh perkara ini. Yang lelaki tu ingatkanlah bini-bini anda dan adik-adik pompuan. dan yang pompuan tu ingatkanlah diri anda dan sedara-sedara pompuan yang lain.. InsyaAllah Moga ilmu saya yang cetek ini dan bagi sesetengah orang yang kata ini soal “remeh” (walaupun ini sebenarnya tak remeh) dapat dikongsi dan diamalakan bersama.
Wallahua’lam. Yang baik itu datang dari Allah dan segala kekhilafan itu datang dari diri saya sendiri.
—————————————
10:00 am on August 13th, 2008
i think before you paste things like this, you should find out first sebelum kita memesongkan aqidah umat kita sendiri. internet is a good avenue to find out information and rugi umat islam yang mempunyai akal dan fikiran tidak tahu menggunakan teknologi untuk mencari informasi. sukar untuk perbetulkan pendapat after people have read and misconstrue. islam itu mudah. janganlah menyukarkan perkara yang tak masuk akal. here are many reference i’ve found out, along with relevant links. read for yourself…
Tiada dalil mengenai mandi wiladah. Menurut fatwa Indonesia wiladah ialah wanita bersalin tanpa nifas dan Nifas ialah darah yg keluar sesudah kosongnya rahim wanita bersalin.
Mandi disebabkan illat bersalin ini adalah satu pendapat yg masyhur dalam Syafi’iyah, antaranya dalam Kitab-kitab popular mereka yg berikut: Fathul Mu’ien, Kifayatul Akhyar dan alGhoyah wa taqreeb. Ini dinamakan mandi wajib kerana bersalin kemudian kena pula mandi kerana tamatnya Nifas (40 hari). Tidaklah kita berminat utk memanjangkan kenapa mereka berpendapat demikian.
Hadith S.A.W hanya menyebut mandi sekali sahaja selepas keringnya darah nifas.
Mengenai mandi dua kali (mandi nifas dan mandi wiladah) datang dari fatwa mufti brunei. Tiada dalil disertakan mengapa perlunya mandi 2 kali(dlm Irysad Hukum Edisi tahun 2000).
Tetapi mandi yang asah di sisi Jumhur (majoriti) ulama ialah mandi Nifas sahaja. Jika bersalin tanpa darah atau bersalin secara Caesar tanpa ada darah, maka di sisi Hanbaliah dan fatwa2 semasa spt Lajnah Daimah KSA tidak wajib mandi sebab illat mandi ialah adanya Nifas (bila kering nifas, barulah mandi)
2. Adakah ia dilaksanakan sebaik sahaja kelahiran bayi.. tanpa perlu menunggu keringnya darah nifas?
sudah ditarjihkan di atas. tidak perlu mandi wildah kerana tidak ada dalil padanya. Cukup dengan mandi nifas.
4. Apakah kesan sekiranya ia tidak dilakukan? Adakah solat dan amalan diterima?
Tidak ada kesan apa2. Solat diterima seperti biasa.
5. Bagaimana sekiranya kita tidak mengetahui ianya wajib dilakukan (Sekiranya ia wajib)? Adakah mencukupi sekadar memohon keampunan dariNya? Adakah apa-apa denda/fidyah yg perlu dibayar? Perlukah seseorang menggantikan mandi tersebut (mandi sekali lagi dgn niat mandi wiladah) sekiranya ia telah mengetahui kewujudan dan kewajipannya?
soalan ini tidak relevan memandangkan jwpn nya tidak wajib.
Jika seorang perempuan melahirkan anak dan tiada sertanya nifas maka wajib ia melakukan mandi wiladah yakni beranak disisi jumhur ulamak.
Perempuan yang telah berhenti darah nifasnya hanya wajib melakukan sekali mandi sahaja sekalipun ada padanya dua hadas iaitu wiladah dan nifas.
http://papisma.org/nota/fekah/haid.pdf
wanita yang melahirkan anak atau keguguran, ia wajib mandi jika ditakdirkan tiada darah nifas yang keluar. Ini kerana dikiaskan kepada mani.
http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/07/mandi-wiladah.html
Menurut fatwa Indonesia wiladah ialah wanita bersalin tanpa nifas dan Nifas ialah darah yg keluar sesudah kosongnya rahim wanita bersalin.
Mandi disebabkan illat bersalin ini adalah satu pendapat yg masyhur dalam Syafi’iyah, antaranya dalam Kitab-kitab popular mereka yg berikut: Fathul Mu’ien, Kifayatul Akhyar dan alGhoyah wa taqreeb. Ini dinamakan mandi wajib kerana bersalin kemudian kena pula mandi kerana tamatnya Nifas (40 hari). Tidaklah kita berminat utk memanjangkan kenapa mereka berpendapat demikian.
Hadith S.A.W hanya menyebut mandi sekali sahaja selepas keringnya darah nifas.
Mengenai mandi dua kali (mandi nifas dan mandi wiladah) datang dari fatwa mufti brunei. Tiada dalil disertakan mengapa perlunya mandi 2 kali(dlm Irysad Hukum Edisi tahun 2000).
Tetapi mandi yang asah di sisi Jumhur (majoriti) ulama ialah mandi Nifas sahaja. Jika bersalin tanpa darah atau bersalin secara Caesar tanpa ada darah, maka di sisi Hanbaliah dan fatwa2 semasa spt Lajnah Daimah KSA tidak wajib mandi sebab illat mandi ialah adanya Nifas (bila kering nifas, barulah mandi)
2. Adakah ia dilaksanakan sebaik sahaja kelahiran bayi.. tanpa perlu menunggu keringnya darah nifas?
sudah ditarjihkan di atas. tidak perlu mandi wildah kerana tidak ada dalil padanya. Cukup dengan mandi nifas.
4. Apakah kesan sekiranya ia tidak dilakukan? Adakah solat dan amalan diterima?
Tidak ada kesan apa2. Solat diterima seperti biasa.
5. Bagaimana sekiranya kita tidak mengetahui ianya wajib dilakukan (Sekiranya ia wajib)? Adakah mencukupi sekadar memohon keampunan dariNya? Adakah apa-apa denda/fidyah yg perlu dibayar? Perlukah seseorang menggantikan mandi tersebut (mandi sekali lagi dgn niat mandi wiladah) sekiranya ia telah mengetahui kewujudan dan kewajipannya?
soalan ini tidak relevan memandangkan jwpn nya tidak wajib.
another site says mandi wiladah is wajib only if takde darah nifas
Jika seorang perempuan melahirkan anak dan tiada sertanya nifas maka wajib ia melakukan mandi wiladah yakni beranak disisi jumhur ulamak.
Perempuan yang telah berhenti darah nifasnya hanya wajib melakukan sekali mandi sahaja sekalipun ada padanya dua hadas iaitu wiladah dan nifas.
http://papisma.org/nota/fekah/haid.pdf
wanita yang melahirkan anak atau keguguran, ia wajib mandi jika ditakdirkan tiada darah nifas yang keluar. Ini kerana dikiaskan kepada mani.
http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/07/mandi-wiladah.html
ustaz lagi yang jawab
http://bincang.net/forum/showthread.php?t=57380&highlight=wiladah
Namun mengikut mazhab Imam Abu Hanifah dan satu riwayat lain dari Imam Ahmad; wiladah tidak mewajibkan mandi kerana tidak ada dalil yang menegaskannya (Lihat; al-Majmu’, 2/168). Berkata Imam Ibnu Qudamah (salah seorang ulamak mazhab Hanbali) dalam kitabnya al-Mughni; “Yang soheh ialah tidak wajib mandi ke atas wanita dengan sebab wiladah kerana suatu kewajipan hanya sabit dengan nas (dalil) Syarak.
paste all these
Dalam masalah wiladah ini tidak ada nas Syarak yang mewajibkan mandi dan juga tidak ada pengertiannya dalam nas. Ini kerana bayi yang dilahirkan bukanlah darah dan bukan juga mani, sedangkan yang terdapat di dalam nas (dalil) Syarak; perkara yang mewajibkan mandi ialah dua sebab tersebut (yakni keluar darah dan keluar mani)” (al-Mughni, 1/165).
it is a kewajipan for us umat islam untuk mencari kebenaran. don’t be ignorant. just because you got an email regarding this matter, that doesn’t mean you can just paste without finding out the truth first.
for future reference, you can refer to http://ilmudanulamak.blogspot.com/