Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Seorang rakan saya yang baru kematian suami akibat kemalangan jalanraya 2 minggu lepas, bercerita tentang harta yang ditinggalkan oleh suaminya untuk dia dan 2 orang anak perempuan yang masih kecil..

“Kak, suami saya ada beli insurans dari syarikat insurans XXX. Jumlah pampasan RM60,000. Mujur dia letak nama saya sebagai penama, kak. Lega sikit. Bolehlah nak tampung belanja saya dengan anak-anak “

“Baguslah tu, senang sikit ngko nanti”, jawab saya.

Rakan saya itu berumur 24 tahun, mempunyai 2 orang anak yang berusia setahun dan 5 tahun. Suaminya yang baru berumur 31 tahun, merupakan seorang pemandu di sebuah syarikat ternama di Malaysia. Beliau mengalami kemalangan jalanraya sewaktu hendak mengambil bosnya pada pagi 5 November lepas. Selepas koma selama seminggu, doktor mengambil keputusan untuk membuka bantuan pernafasan suaminya. Menurut rakan saya, pada hari suaminya kemalangan itu pun, sebenarnya hanya jasad yang terbaring kaku di atas katil, hakikatnya otak suaminya sudah tidak berfungsi lagi (dead brain) atau dalam erti kata lain, sudah meninggal.

Saya sempat melawat suaminya pada petang hari kemalangan. Bila saya tanya pembantu doktor kat situ, dorang tak nak komen, suruh tanya doktor sendiri. Dari luaran, memang langsung takde luka-luka, patah riuk. Cuma pendarahan dalaman. Otak bengkak dan satu urat terputus. Apelah banyak benar kawan-kawan saya terputus urat otak ni. Erm…

Berbalik kepada cerita harta peninggalan si arwah, menurut cerita rakan saya, ada satu lagi insurans yang memang disediakan oleh syarikat suaminya bekerja, tidak sempat diletakkan nama rakan saya sebagai penama. Insurans tersebut berjumlah 96 kali ganda daripada gaji. Dengan gaji suaminya sebanyak RM1,800, jumlah keseluruhan yang patut diterima oleh rakan saya ialah RM172,800.

Di dalam akaun KWSP suaminya juga, ada dalam RM60,000. Pun tak ada penama. Menurut pegawai KWSP, duit tersebut tidak boleh diserahkan kepada penuntut (rakan saya) sekurang-kurangnya 6 bulan daripada tarikh kematian. Ini untuk memberi peluang kepada isteri-isteri si mati yang lain (yang tidak diketahui oleh isteri pertama) untuk membuat tuntutan juga. Ingat para suami! Buat penama untuk isteri pertama ok. Ha, yang si isteri pulak, baik cek, suami ada isteri lain tak? Hiks!

Selain daripada insurans dan KWSP yang tidak ada penama, satu lagi harta yang ditinggalkan oleh suaminya ialah sebuah rumah (belum siap). Rumah tersebut atas nama suaminya dan nama kedua ialah nama rakan saya. TETAPI, insurans untuk rumah tersebut hanya atas nama rakan saya, bley? So, disebabkan suaminya yang meninggal dunia, maka tak dapatlah benefit MRTA yang sepatutnya pembayaran rumah tersebut ditanggung oleh pihak insurans.

Apa yang saya tahu, daripada pembacaan dan pengalaman kawan-kawan saya, semua harta yang tidak berpenama, akan diserahkan kepada Amanah Raya Berhad. Amanah Raya Berhad akan mengagihkan harta-harta tersebut kepada yang berhak melalui hukum Faraid. Oleh kerana rakan saya tidak mempunyai anak lelaki, maka agihan tersebut mula-mula akan jatuh kepada bapa si mati (bapa mertua rakan saya), diikuti oleh adik beradik lelaki si mati, adik beradik perempuan, ibu si mati, anak perempuan si mati dan akhir sekali barulah kepada rakan saya. Mujur rakan saya ni baik dengan mertuanya. Kalau tidak, tataulah nak cakap. Kesian! Lagipun menurut rakan saya, bapa mertuanya siang-siang lagi dah beritahu yang dia tak nak satu sen pun duit arwah. Tak nak makan harta anak yatim. Dia nak serahkan semuanya kepada rakan saya tu.

Begitu juga dengan insurans yang disediakan oleh syarikat suaminya. Oleh kerana tidak ada penama, sepatutnya pampasan tersebut juga akan diserahkan kepada Amanah Raya Berhad. Caj yang dikenakan oleh Amanah Raya Berhad untuk proses pengagihan itu ialah 10% daripada jumlah harta tersebut iaitu lebih kurang RM17,000 (pampasan insurans keseluruhan ialah RM172,800). Jangkamasa yang diambil juga bukan sebulan dua. Mungkin memakan masa bertahun-tahun. Tapi Alhamdulillah, syarikat arwah bersedia untuk menguruskan tuntutan pampasan tersebut tanpa menyerahkan kepada Amanah Raya Berhad. Walau bagaimanapun, pengagihan masih mengikut hukum Faraid seperti yang saya nyatakan sebelum ini. Cuma tak perlu bayar caj Amanah Raya Berhad sampai 10% tu!!

Teringat saya cerita seorang rakan baik saya, Jaja. Arwah ibunya meninggal dunia lebih kurang 3 tahun yang lalu. Simpanan arwah ibunya di ASB saya rasa lebih daripada RM250,000. Tapi setahu saya, duit simpanan tersebut masih tidak diperolehi sampai sekarang. Sebabnya, tak lain tak bukan ASB memang tidak menyediakan penama kepada pelabur-pelaburnya. Oleh itu, menurut Jaja, simpanan tersebut telah diserahkan kepada Amanah Raya Berhad. Proses yang diambil untuk pengagihan memakan masa bertahun-tahun. Kena masuk mahkamah syariah, ikut hukum Faraid, angkat sumpah dan bla..bla..Susah kan? Hmm, tak setel-setel juga sampai sekarang. Kalau ada pembaca atau rakan rakan yang bekerja atau ada pengalaman dengan Amanah Raya Berhad, tolong confirmkan kesasihan cerita ni ya? Mana tau, saya bagi salah maklumat.

Hmm, bagaimana dengan harta-harta anda? Duit simpanan di Tabung Haji, ASB, KWSP, Unit Amanah, semua dah letak penama? Jangan susahkan keluarga, anak isteri yang kita tinggalkan. (Tapi, kalau susahkan sikit suami, takpa. Haha!). Susah sikit-sikit takpelah, tapi janganlah seksa orang yang masih tinggal ni sampai bertahun-tahun, ye tak?

Ni nak promot sikit, sesiapa yang belum ada wasiat ke atas harta masing-masing, saya selaku wakil ejen daripada As-Salihin Trustee Berhad (syarikat yang mengendalikan harta pusaka orang Islam) boleh membantu anda. Boleh hubungi saya di 019-3889306 atau email ujie[at]ujie.com.

Erm, panjang pulak celoteh saya kali ini. Sehingga jumpa di lain masa. Renung-renungkan dan selamat beramal. Tetiba.. 😉

2 Comments

  1. anis
    9:30 am on November 5th, 2009

    Saya plan nak bli rumah hrg RM200k.n guna loan govermnent atas nama saya. masalahnya saya keliru, jika rumah tu dua penama, saya n suami (kerja swasta) n insurans juz nama saya coz saya yang wat pinjaman, ada tak apa2 kesan jika suami saya meninggal dulu atau saya yang meninggal dlu terutama dari segi insurans?Hrp dapat bantu..TQ

  2. nur
    10:32 am on November 6th, 2009

    suami saya telah membeli rumah sebelum kami berkahwin, tetapi saya tak tau sama ada suami meletakkan nama saya sebagai penama selepas kami berkahwin.sekira rumah, kwsp dan segala harta nya bukan diatas nama saya, tetapi sekiranya berlaku kematian, boleh saya atau anak kami mendapat harta tersebut?