Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Bulan-bulan puasa ni, beberapa orang rakan saya terkena penyakit gastrik. Sakit di ulu hati sampai demam-demam. Makan ubat klinik pon tak jalan.

Kakak saya pun penghidap gastrik yang agak teruk beberapa tahun dahulu. Dia seorang yang jenis tak bangun sahur. So, lagilah parah. Puas dia makan ubat klinik, cecair kaler putih tu tapi masih tak sembuh juga. Entah macamana, dia cuba minum air gamat dan Alhamdulillah, penyakit gastriknya dah hampir tak de. So, sebagai ganti makan sahur, dia hanya minum air gamat sahaja dan boleh tahan berpuasa macam orang lain juga.

Terdapat beberapa jenis air gamat yang boleh diminum. Kalau dulu, kakak saya selalu pesan kat orang-orang yang pergi ke Langkawi dan dia beli beberapa botol sebagai stok. Sekarang, dah banyak dijual di toko-toko jamu. Kat Mydin pun ada kalau tak silap.

Rasa air gamat ni masin sedikit tapi taklah berbau busuk macam minyak gamat tu. Kalau berbau macam tu, saya pun tak lalu minum. Oh ya! Saya pun pernah minum air gamat tu sebab perut masuk angin sampai nak berdiri tegak pun tak boleh sebab sakitnya sampai menarik-narik perut saya. So, lepas minum air gamat tu, kita akan terkentut-kentut sebab air gamat tu boleh keluarkan angin. Lepas dah minum, lega!

So, sesiapa yang ada masalah gastrik dan telah mencuba ubat doktor tapi tak berkesan, mungkin ini masanya anda boleh mencuba air gamat. Ni salah satu contoh air gamat yang dapat saya Google :-


Air Gamat Cap Petani

Kalo tak silap, botol kecik RM5 dan botol besar tu RM12. Cubalah!

3 Comments

  1. suzee
    9:09 pm on August 24th, 2010

    salam..kak uji ko jual gamat plak kak uji..uih..uih…uih… perjuang perniagaan yg bagus..wahkakakakakak…

  2. panjang
    9:01 pm on November 27th, 2010

    Akum…
    Macam mana waktu / masa pengambilan nyer??
    Berapa kali sehari..nak minum??

  3. panjang
    9:04 pm on November 27th, 2010

    kalau dah ambil air gamat ni..agak agak berapa hari leh baik gastrik?…
    Sebab saya sekarang ni mengidap gastrik dan ulser…
    dah wat endoskopic…teropong masuk ikut perut.
    dah makan ubat doktor..tapi masih rase sakit lagi kat ulu hati ni.
    memang sedang ambil air gamat jenis ni…baru sehari..rase dia masin lah…macam rase air laut..memang macam tu ker rase nyer?