Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih


Gambar curik

Bersedekah merupakan amalan yang sangat dituntut oleh Islam dan bagi agama lain juga sangat menggalakkan penganutnya menderma. Adakah dengan bersedekah, seseorang itu akan bertambah miskin? Sudah tentu sekali tidak. Menurut salah sebuah buku yang saya baca iaitu Ajaibnya Bersedekah : Semakin Bersedekah Semakin Kaya, dengan mengamalkan amalan bersedekah, Allah akan mengurniakan rezeki yang lebih melimpah ruah kepada kita. Tapi di dalam entry ini, bukan tajuk ini yang ingin saya kupas.

Saya terpanggil untuk menulis entry ini apabila terbaca artikel di dalam Kosmo Online – Pengemis auta bazar Ramadan.

Baiklah. Saya ingin bertanya kepada saudara pembaca, apabila kita ingin bersedekah, patutkah kita terlebih dahulu melihat/memeriksa kepada golongan manakah yang akan menerima sedekah tersebut? Tepuk dada tanya selera! Tapi bagi pendapat peribadi saya, ya, saya akan memeriksa terlebih dahulu.

Mungkin ada yang berpendapat, “Ala..bagi jelah. Kalau orang tu tipu, lantaklah dia. Dia yang dosa.  Asalkan kita dah bagi cukuplah“. Betul? Ya, tapi perbuatan inilah yang lebih menggalakkan sindiket-sindiket tertentu mengaut keuntungan tanpa perlu berusaha keras sepertimana golongan susah dan miskin yang lain.

Kalau dulu, saya pun jenis main bagi je kalau ada budak-budak (pengemis) atau orang buta yang datang ke meja (biasanya ketika makan di restoran). Tapi setelah mendengar cerita rakan saya sendiri bahawa dia pernah berpura-pura menjadi buta dan meminta sedekah daripada orang ramai semata-mata untuk membuktikan bahawa rakyat Malaysia ini sangat pemurah, maka saya tidak lagi memberi sedekah secara membabi buta.

Menurutnya, satu hari beliau dan rakannya telah pergi ke Fraser Hill. Sape yang pernah pegi Fraser Hill ni, mesti tau bagaimana keadaan di atas sana. Walaupun Fraser Hill merupakan salah sebuah pusat peranginan yang agak terkenal di Malaysia tetapi jumlah pelancong yang datang ke situ tidak begitu ramai. So, dia dan rakannya tadi berpura-pura menjadi orang buta dan mereka cuba meminta sedekah. Round punya round, selama sejam jugaklah mereka membuat kerja ini. Cuba teka berapa collection mereka untuk satu jam?

Dapat teka? Agak-agak? Berapa collection mereka selama sejam (dengan mengambil kira jumlah orang di atas Fraser Hill tersebut)? RM5? RM20? Salah! Jawapannya, RM100+. Gila tak gila pemurah rakyat Malaysia ni.

Cuba anda bayangkan fakta ini :-

1. Kawan saya hanya berpura-pura buta

2. Jumlah orang yang tak begitu ramai

3. Jumlah collection RM100+ sejam (kalah gaji programmer!)

Golongan lintah darat/haprak/mangkuk hayun manakah yang sanggup menolak peluang ini? Lebih-lebih lagi sekiranya mereka beroperasi di tempat-tempat awam yang dipenuhi dengan manusia seperti di puduraya, stesen bas besar, kedai-kedai makan di Taman Tun, Mont Kiara dan beberapa tempat mewah yang lain. Ya, memang bukan semua yang akan memberi duit kepada mereka. Tetapi sejam di KL, berapa ratus orangkah yang mereka boleh jumpa? Takkan dalam 100 orang, 10 orang tidak menghulur?

Seorang lagi rakan saya juga pula menceritakan bahawa dia pernah ternampak sorang mamat ni. Memula mamat ni jalan biasa je. Macam orang normal yang lain. Tapi sebaik sahaja sampai di port tempat meminta sedekah, tetiba mamat ni terus keluarkan tongkat buta dia. Zaaassss!!! Taraaaa…kelengkapan meminta sedekah sudah tersedia. Bersedia untuk bertugas! Palotak ko!

So, di bulan Ramadhan yang mulia ini, karier pengemis/peminta sedekah ini bertambah berkembang maju. Mereka sedia maklum, orang Islam sedang berpuasa dan digalakkan bersedekah lalu golongan mangkuk hayun ini mengambil kesempatan di atas kelemahan kita umat Islam. Mulalah bazar Ramadhan akan didatangi oleh orang-orang yang hampeh ni. Mereka duduk di atas jalan dengan kaki berbalut (kononnya kudung) dan kita sebagai rakyat Malaysia yang prihatin, akan memberi mereka barang seringgit dua. Saya percaya collection mereka dari jam 4 petang – 7 malam mencecah ratusan ringgit! Apalah salahnya jika kita benar-benar ingin bersedekah, sedekahkan sahaja ke rumah-rumah orang tua, anak yatim, dan golongan yang sememangnya kita tahu benar-benar memerlukan.

So, terpulanglah kepada anda. Saya hanya berkongsi dua cerita ini sebagai pengajaran untuk kita. Periksa dahulu sebelum bersedekah. Walau bagaimanapun, sekiranya anda tetap ingin memberi, itu adalah hak anda. Sudah pasti ada ganjaran untuk anda di akhirat kelak. InsyaAllah.

No Comments :(