Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Tajuk entry nak best aje.. Hiks.. Ye, sayalah bakal pengganti Leonardo da Vinci abad ke 21 ni. Dipersembahkan hasil lukisan saya……

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Hasil seniku

Shantek tak? Shantekkk kan? Well, orang seni macam saya memang terer bab-bab melukis ni. Apa? Saya riak? Memang pun! Korang mampooo? Hahaha..

Opsss! Jangan keji dulu.  Bagi saya citer sampai abis oke..

Setelah 4 bulan bertungkus lumus menyiapkan lukisan saya, akhirnya siap jugak semalam. Sejak dari pagi saya mulakan kerja-kerja mewarna yang tertangguh sekian lama, dah malam baru setel. Sambil tengok rancangan Vokal Bukan Sekadar Rupa kat TV3 tu, saya tertonggeng-tonggeng lagi menyiapkan lukisan tu. Dah siap kaler, tunggu kering sikit, saya varniskan pulak. Nanti boleh la hantar kedai untuk dibingkaikan.

Sebenarnya lukisan ni bukan saya lukis. 🙂 Saya kaler aje. Ayat-ayat riak di atas saje je nak bagi gempak. Nama lukisan jenis ni ialah Paint By Numbers. Daripada nama je kita dah tau yang lukisan ni kita warnakan ikut nombor kan? Saya beli benda alah ni disebabkan pengaruh rakan sebaya. Saya jeles bila tengok member saya tu dah menyiapkan 2-3 buah lukisan dia. Dia cakap dia beli kat Ikano.

Satu hari dalam bulan Jun (lama giler dah saya simpan citer ni), saya pun pegi Ikano nak carik benda tu, tapi tak jumpa kedai lukisan tu. Nak tanye kat member tu semula takut kantoi sebab tujuan saya nak pegi kedai tu pun nak carik lukisan untuk hadiah besday dia jugak. So, sampai kat Ikano, puas saya carik dari tingkat bawah, sampailah tingkat atas, takde jugak. Sampailah akhirnya saya tanye sorang budak India, kat mane nak beli lukisan yang boleh kita kaler-kaler. Dia tunjukkan arah dan bila saya carik.. Yeay!!! Jumpa..

Inilah kedainya..

 

Pre-Sen-Te –  a unique gift shop. Sorry tuan tanah tetap gak nak enterframe walaupun tujuan asal nak ambik gamba kedai je..Huhu

Kalau sape-sape nak carik, kedai dia belah bawah sekali kat Ikano, jalan macam nak menuju ke Ikea tu..

Gila tengok sume lukisan dalam ni.. Ni lukisan-lukisan yang dah siap. Ada di antara lukisan ni yang dijual semula kepada kedai ni oleh pelanggan apabila dah siap diwarnakan. Pastu kedai ni pulak, jual kat pelanggan-pelanggan lain yang mahukan lukisan yang sudah siap diwarna.

Lawa kan lukisan-lukisan tu?

Saya beli dua set. Satu untuk diri sendiri, satu lagi untuk besday member

Lukisan ni ada macam-macam saiz dan harga. Paling kecik rasanya besar kertas A4 dan harganya lebih kurang RM40. yang saya beli ni saiz sederhana, mungkin 2 kali saiz A3 kot. Harga dalam RM80+. Paling besar saya tanya orang kedai tu, ada saiz pintu rumah. Mungkin dalam RM400-500. Oke, lukisan ni sebenarnya memang dah siap dicetak di atas kanvas. Lepas tu, memang dah ada siap-siap nombor warna yang perlu diikut untuk diwarnakan di atas kanvas tu. Sebab tu nama dia Paint By Numbers. Panduan kertas pun ada diberi supaya senang kita rujuk nombor dan warnanya. Lepas tu ada pulak pelbagai warna watercolor dibekalkan bersama-sama dengan berus lukisan. Tak lupa juga set varnis untuk kita varniskan di atas lukisan bila dah siap nanti.

DIY – Do It Yourself. Ha gitteww.. Ni kotak yang berisi kanvas dan segala mak nenek alatan  melukis mewarna

Arahan dan panduan kat belakang kotak

Kertas rujukan bernombor

Set watercolor, varnis dan berus

Set varnis

Lukisan yang masih belum dikalerkan sepenuhnya. Saya baru kaler bantal.. Huhu

Sebenarnya terlupa nak amik gambar kanvas tu masa lukisan ni belum dikalerkan sebab sampai umah je terus tak sabar nak kaler..hiks.. Tu yang bila dah start kaler tu baru teringat nak amik gambo. Amik gamba pun pakai henpon je, so merasa la kabur pandangan. Nampak tak nombor-nombor di setiap area tu? Ha, dia dah siap letak nombor. Kita tinggal kalerkan aje ikut nombor yang ada pada penutup watercolor tu.

Ha, bantal dah nampak sikit. Tengah kaler bunga pulak

Saya mula mewarna sejak bulan Jun kan? Mula-mula memang bersemangat. Siap bawak balik kampung. Konon-konon tak nak buang masa kat kampung, kita buatla aktiviti mewarna… Sudahnya malas, akhirnya saya stop.

Sampai setakat ni, saya stop sebab malas.. Padahal sikit lagi nak siap

Sampailah akhirnya semalam roh nak mengaler tu datang balik. So, saya start pagi semalam dan hanya berhenti untuk mandi, makan dan solat je. Sampai rasa nak patah pinggang. Kejap saya mencangkung, kejap meniarap, kejap saya duduk. Punyelah gigih nak siapkan.

Akhirnya……. Kita persilakan sekali lagi lukisan saya masuk mengadap…

Taraaaaa……

Apa lagi!! Korang tryla pulak.. Saya ingat nanti saya nak pegi lagila. Nak beli yang ni pulak..

Opsss!! Haha..

9 Comments

  1. waahhh canteeekkk..

  2. Meng
    8:02 am on October 17th, 2011

    aku nak buat gak la.

  3. BA
    1:04 pm on October 17th, 2011

    oi nak pegi sila la mengajak member bukan sebarang member ni jugak.

    haha.

    BA

  4. Ujie
    6:17 am on October 18th, 2011

    saad ~ kan? lawa.. sebab mengaler sajork.. cuba soh melukis!!

    meng ~ mampooo ke uols? silap2 berhabuk je lukisan ittew atau pun patblas tahun baru siap *larikk

    BA ~ lets uols!!

  5. mamajajie
    10:31 am on October 18th, 2011

    dek,

    tgh2 mengaler, tup2 kaler abis, camno?!! ada ke jual kaler tersebut yg telah keabisan sajork?!!!

  6. Ujie
    11:04 am on October 18th, 2011

    Mamajajie,

    Insyaallah tak abes punye.. Saye punye kaler pun berlebih2 lg

  7. mamajajie
    11:12 am on October 18th, 2011

    heheh, yeh?!!! ok tq, sgt teruja tgk lukisan uols… shantek!!!

  8. DayLynn
    9:56 am on October 21st, 2011

    santeekkk sgtttt. . .!!!!!! nk beli n try color2 jugak la. . .;))))

  9. Ujie
    3:19 pm on October 21st, 2011

    belila..belilaa…hehe