Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Komik atau majalah apa yang uols masih ingat sampai sekarang? Macam akak, biasalah.. Majalah Bambino, Bujal, Kuntum, Gila-Gila dan ada la dua tiga lagi. Dulu harga murah giler kot. Rasanya tak sampai sehengget pon.

Kalau kat tempat akak, selalu beli majalah ni kat kedai Apparao kat pekan Rawang. Memang legend la kiranya kedai ni. Sampai sekarang rasanya kedai ni ada lagi. Hiks!

20130208-082049.jpg

20130208-082144.jpg

Majalah Bujal ni paling ingat, karakter dia pakai baju belang-belang putih. Pastu ada Wak Dogol dengan Karim. Pastu ada cerita bersiri yang bersambung-sambung sampai kita tak sabar-sabar nak baca siri seterusnya.

Dalam Bambino pulak ada cerpen, aktiviti, surat dari pembaca dalam ruangan Apa Kata Anda. Pastu ada apa lagi ye? Rasanya ada kuiz cari benda tersembunyi, mewarna dan macam-macam lagi. Maklumlah, dulu takde sekelian macam gajet Ipad, gTab, PS2 sume tu. Jadi aktiviti masa lapang budak-budak jaman dulu lebih kepada membaca komik selain daripada main baling selipar, konda-kondi, galah panjang dan lain-lain. Betoi tak?

Kalau diperhatikan kat kulit majalah, dorang dah letak macam salah satu adegan dalam siri komik tu. Saje je nak bagi kita berdebar untuk tau cerita selanjutnya. Kalau majalah sekarang, biasanya letak tajuk-tajuk artikel je.

20130208-082155.jpg

20130208-082207.jpg

20130208-082219.jpg

Nak lebih berilmiah sikit, bolehlah baca Kuntum dan Dewan Pelajar. Majalah ni ala-ala buku teks tambahan untuk mengasah bakat penulisan karangan. Yelah, biasanya dalam majalah Dewan Pelajar ni diisi dengan kandungan pembelajaran yang ada kaitan dengan apa yang kita belajar kat sekolah. Ada ruangan Bahasa Melayu, Sains, Matematik, cerpen, kuiz dan macam-macam lagi.. Kalau dah masuk sekolah menengah, kena up jadi Dewan Siswa pulak. Gituhhh… Dalam majalah ni jugak ada ruangan untuk berkenalan. Sape pernah hanta gamba kat ruangan ni? Jangan tipu! Mesti ada ni… Heehe..

20130208-082239.jpg

20130208-082316.jpg

Majalah ni pulak kalau nak release tension. Yelah, hiburan semata-mata. Paling legend mestilah watak Tiga Dara Pingitan, Ujang dan Aca. Pastu ada ruangan lirik lagu yang diubah sampai jadi kelakar. Haha nostalgia.. Dan yang paling ingat mestilah watak ni…

20130208-082335.jpg

PROFESSOR SERBA TAU! Kih kih

Ok daaa

Assalamualaikum..

Cemana peminat-peminat Ramlee Awang Murshid, dah dapatkan novel beliau yang terbaru ke? Novel yang berjudul Aku Bercerita ni merupakan buah tangan baru beliau untuk tahun ni..

20130110-073345.jpg

Aritu akak berjaya mendapatkan novel ni kat MPH One Utama. Mujur ada. Novel last dia Sunan Musafir tu punyelah hazab nak carik. Harga novel Aku Bercerita ni RM25 je..

Nak tau sinopsis? Jap akak copy paste..

* Sinopsis AKU BERCERITA *

Seorang pengarang novel cuba menulis naskah terbaharu. Malangnya gejala writer’s block melanda. Suatu masa…dalam keadaan separa sedar ketika terlena, dia terlihat ‘seseorang’ menggunakan komputer ribanya. Namun kelibat orang itu samar-samar.

Sebuah cerita yang siap ditaip terpamer pada skrin. Sebuah kisah yang mengujakan, tetapi bukan dia penulisnya. Teorinya mungkin dia ada berkarya tanpa disedari, tetapi minda logiknya ragu-ragu.

Satu demi satu cerita baharu ditemui lagi dalam komputer ribanya. Dia semakin galak mencuri idea-idea tersebut. Gaya dan teknik penceritaan memang menyerupai cara dia berkarya. Dia semakin seronok mengakui semua cerita itu adalah miliknya.

Kemudian… semakin banyak kejadian pelik yang mengitari kehidupannya. Dia diburu sesuatu yang meremangkan bulu roma. Ada bahana muncul bertubi-tubi. Siapa suspek yang bertanggungjawab menghuru-harakan kehidupannya?

Jom! Dapatkan segera di toko buku berhampiran! *toko katanye. Hiks

Daaa.. Nak sambung baca..