Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Salam sayang kepada bucuk-bucuk sekalian. Cemana raya? Banyak habis? Ke banyak kompol duwet raya? Sape yang banyak abes, sila bersedia dengan Maggi satu katon. Huhu..

Mesti pembaca semua tahu apa makna “Menangguk di air yang keruh” kan? Ertinya, mengambil kesempatan atau cuba untuk mencari peluang tatkala di dalam keadaan genting mahupun sukar. Tapi kali ni, saya bukanlah nak cerita tentang sape-sape yang cuba menangguk di air yang keruh ke atas diri saya, tapi saya nak cerita kisah saya menangguk anak udang di Sungai Selangor yang keruh airnya. Huhu..

Seperti biasa tahun ni, seperti tahun-tahun sebelumnya, saya dan emak wajib balik beraya ke Kampung Kuantan, Kuala Selangor. Kami berada di Kuala Selangor hingga hari raya ke-4. Pada hari raya ke-4, sebelum balik semula ke Bukit Beruntung, saya saja mengikut sepupu saya, Kak Kiah (tokey sampan) dan suaminya menangguk anak udang untuk dibuat umpan memancing udang galah bagi kaki-kaki pancing yang akan datang menyewa sampannya.

Lebih kurang jam 12 tengahari (matahari tengah tegak di atas kepala), kami bertiga bergerak ke pelantar sungai yang tidak jauh dari rumah. Dengan topi nyonya, baju lengan panjang, ketupat dan rendang (untuk berkelah dalam sampan), besen dan tangguk besar, kami turun ke dalam sampan. Sebelum bergerak, saya minta anak buah saya (anak Kak Kiah) untuk ambil gambar kami. Pes taim okeh! Bukti! Bukti!

photo3255
Peace!! (gaya tetap)

Menyusuri Sungai Selangor yang keruh, kadangkala timbul juga rasa seram sejuk kalau-kalau terserempak dengan “Sang Libas”. Tapi, InsyaAllah kalau niat kita ikhlas nak beberja, Allah akan memudahkan dan menyelamatkan perjalanan kita. Betul tak? Maklumlah, saya pernah melihat Sang Libas selebar meja makan dalam sungai itu pada tahun 2003 kalau tak silap. Agak kecoh keadaan pada waktu itu. Sampai masuk berita tentangnya dalam suratkhabar Cina.

Ok, berbalik kepada cerita asal. Walaupun air sungai tersebut keruh, airnya masih dalam kategori Gred A. Saya percaya, ramai pembaca yang tahu bahawa sekiranya udang galah boleh hidup dalam sesebuah sungai, maknanya air sungai tersebut adalah bergred A dan boleh diminum begitu sahaja tanpa dimasak. Tapi yelah, dah keruh macam teh tarik, tak tergamak pulak kita nak minum kan? Tapi, bagi pendapat saya, sungai tersebut masih boleh ditingkatkan lagi kualitinya andai penduduk setempat tidak membuang sampah merata-rata ke dalam sungai. Sesekali apabila suami Kak Kiah membuat drift untuk mengelak batang kayu dan sampah sarap yang terapung di dalam sungai itu, kecut perut jugak saya. Menurut suami Kak Kiah, sampan berenjin sangkut itu boleh menandingi kelajuan sebuah motosikal. Laju kan?

photo3257
Macam teh tarik kan? Tapi gred A okeh..

photo3258
Pemandangan dari depan bot

photo3260
Laju woo sampan nih…

photo3261
Kak Kiah sedang menangguk di air keruh..menangguk anak udang…;)

photo3264
Waweeee…banyaknye…(termasuk sampah sarap daun-daun)

photo3262
Tugas saya membuang sampah sarap yang dikaut sekali dengan anak udang

photo3265
Punyelah panas sampai mata, idong dan mulut saya ilang…

photo3267
Ni baru sikit..sebenarnya 2 besen tau

Setelah sejam menangguk udang, kami pun berehat dan makan bekalan ketupat dan rendang yang dibawa. Pes taim makan dalam sampan. Jakun sikit..Hiks! Selesai makan, kami beralih ke port lain dan sambung lagi..Akhirnya dapat 2 besen anak udang..Lebih kurang pukul 3 petang, kami mula bergerak balik dan sampai ke kampung semula 45 minit kemudian.

photo3270
Wajah seorang tokey sampan (selalu masuk Majalah Pancing, Joran tah ape lagi)

Barulah saya tau ke’hazaban’ Kak Kiah menjalankan kerja-kerja menangguk di air keruh ni. Bukan senang woo, tertonggeng-tonggeng. Jadi, sebungkus anak udang bernilai RM5 untuk dibuat umpan, janganlah dianggap mahal. Perlukan tenaga fizikal yang kuat..

IKLAN KEJAP…

OK, bagi kaki-kaki pancing, kalau berminat nak memancing di Sungai Selangor dan nak menyewa sampan, bolehlah menghubungi Kak Kiah (017-3867376). Anda pasti tidak akan kecewa!

So, ni lah saje kenangan beraya saya. Yang lain, sama macam tahun-tahun lepas. So, takyah ceritala kan..Cerita anda bagaimana?



Artikel ini dipetik dari laman web Majlis Daerah Kuala Selangor

————————————————

Kelip-kelip Kampung Kuantan, Kuala Selangor

Kampung Kuantan terkenal dengan Kelip-kelip. Kawasan hinggapan yang banyak hanya terdapat di sini. Malah ada pendapat menyatakan keajaiban Kelip-kelip hanya terdapat di dua tempat sahaja di dunia ini dan salah satunya ada di Kampung Kuantan.

Pengembaraaan kawasan Kelip-kelip bermula pada awal tahun 1970 oleh seorang pengusaha tempatan yang melihat potensi komersil keajaiban ini. Kini pengembaraan ini telah diamanahkan kepada Majlis Daerah Kuala Selangor dan ia telah berkembang dengan pesatnye dengan penambahan sebanyak 27 sampan yang disediakan untuk menampung pengunjung.

Hari ini Kampung Kuantan terkenal dengan keajaiban Kelip-kelip bukan sahaja kepada pengunjung tempatan malah di serata dunia.

Kelip-kelip & Pohon Berembang


Kelip-kelip atau firefly

Kelip-kelip adalah sejenis serangga dari kumpulan kumbang. Specis jenis ‘Pteroptyx tener’ adalah sepsis yang terbanyak sekali terdapat di Kampung Kuantan. Keunikan yang ada pada Kelip-kelip ini adalah pada ekornya, yang mengeluarkan kelipan cahaya. Yang menjadikan Kelip-kelip ini lebih unik lagi ialah kelipan cahaya yang dikeluarkan oleh serangga ini adalah serentak pada setiap masa iaitu pada kadar 3 kelipan sesaat. Dalam ribuan Kelip-kelip ini cahayanya bagaikan satu rentak yang bercahaya.

Kelip-kelip berukuran cuma 6mm panjang. Kelip-kelip jantan mengeluarkan cahaya yang lebih terang berbanding yang betina untuk tujuan menarik perhatian Kelip-kelip betina. Jangka hayat Kelip-kelip ialah selama 2 hingga 3 bulan.

Pokok Berembang atau ‘Sonneratia Caseolaris’ adalah sejenis pokok bakau yang tumbuh liar di tebing Sungai Selangor. Ia memerlukan keadaan cuaca yang lembap dan persekitaran berpaya. Pokok berembang penting kepada Kelip-kelip sebagai sumber makanan. Selain daripada itu, pokok Berembang juga penting sebagai habitat serta bertindak sebagai penapis kotoran dan racun dan mengeluarkan air bersih untuk hidupan yang terdapat di dalam sungai.


Rupa pokok berembang

Kampung Kuantan

Kampung Kuantan adalah sebuah perkampungan kecil yang dikelilingi oleh pohon-pohon kelapa dan kelapa sawit. Kampung ini terletak kira-kira 56km dari Kuala Lumpur dan 9km dari Kuala Selangor.

Kampung yang indah dan permai ini sangat sesuai untuk mereka yang inginkan suasana tenang untuk beristirehat and melapangkan fikiran, jauh daripada hiruk-pikuk dan kesibukan kota. Di kawasan berhampiran, terdapat beberapa tempat pelancongan yang menarik seperti Bukit Malawati yang bersejarah dan Taman Alam Kuala Selangor yang mempunyai pelbagai spesis burung-burung. Terdapat juga sebuah pekan kecil untuk persinggahan iaitu Sri Segambut yang dikelilingi oleh kawasan sawah padi. Akhir sekali, terdapat juga kawasan pantai iaitu Pantai Remis yang terkenal dengan keindahan pantainya yang cantik dan kepelbagaian makanan lautnya yang lazat.

Sistem Pengangkutan ke Kampung Kuantan

Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kampung Kuantan mengambil masa selama 45 minit. Terdapat juga beberapa agensi pelancongan mengadakan pakej perjalanan dan lawatan ke Kampung Kuantan serta kawasan pelancongan di persekitaran Kuala Selangor.

Perkhidmatan teksi juga ada disediakan dari bandar Kuala selangor ke kampung Kuantan dengan kadar RM40.00 untuk satu perjalanan (4 orang). Walaubagaimanapun, beberapa tempat penginapan ada menyediakan kemudahan pengangkutan untuk ke Kampung Kuantan.

Kemudahan Awam

Pihak pentadbir kawasan Kelip-kelip menyediakan kemudahan tempat letak kereta secara percuma, gerai-gerai makan dan gerai cenderahati. Terdapat juga taman permainan khusus untuk mereka yang membawa bersama anak-anak.

Menyusuri sungai dengan menggunakan cara tradisional boleh memberi kepuasan kepada pengunjung disamping melihat keindahan Kelip-kelip yang menakjubkan. Penggunaan sampan juga dapat mengelakkan pencemaran bunyi dan asap yang boleh mengganggu habitat Kelip-kelip.

Tempahan & Pertanyaan

Pengunjung boleh membuat sebarang pertanyaan dan tempahan dengan menghubungi :-

Majlis Daerah Kuala Selangor
Jalan Semarak
45000 Kuala Selangor, Selangor Darul Ehsan
E-mail : ydp@mdks.gov.myThis e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it / sumd@mdks.gov.myThis e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it / msaad@mdks.gov.myThis e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it
Tel : 03-32891439 / 1549 Fax : 03 3289 1101

Kadar Bayaran

Sebuah sampan termasuk insurans dan jaket keselamatan (Maksima 4 orang)

RM 40

————————————————

Mungkin next visit, I bawak u memancing udang dan melawat Bukit Melawati pulak ye yang…:-)