Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Haa, sampailah kita ke episod terakhir akak di Turki. Akak buat lambat-lambat entry ni bukan apa. Akak sedehh nak berpisah dengan kenangan di Turki (poyo!). Huhu.. Padahal banyak lagi entry nak menyusul lepas ni.. Pasni entry Bangkok plak.. Fengsan!!

Okla, cakap banyak pun tak guna. Mehlah akak sambung.. Nak tau kat mane kitorang dibawa pada hari terakhir kat Istanbul ni? Macam akak bagitau kat entry lepas, tempat ni merupakan salah satu tempat yang paling cantik akak pernah jejak. So, stay tune!

So, pagi-pagi macam biasa, kenalah sarapan dulu. Beg-beg pun dah siap kemas sebab lepas sarapan, semua beg kena angkut dalam bas. Dah nak balik kan…


Koma tengok makanan


Cer tengok.. Akak makan sikit je tau..


Lepas makan..

Lepas makan, siap-siap kemas semua beg dalam bas, akhirnya bas bergerak meninggalkan hotel. Cuaca Alhamdulillah terang benderang. Best sangat..

Lebih kurang jam 9 pagi, kami akhirnya sampai ke tempat yang dituju. Selepas diturunkan oleh pemandu bas berhampiran Masjid Biru, kami dikehendaki berjalan kaki lebih kurang 3-400 meter untuk sampai ke tempat tu. Walaupun cuaca panas, tapi angin yang bertiup membuatkan kami tak berpeluh atau penat. Rileks je. Cuba berjalan kat KL, mau berkepam ketiak. Kah kah..

Di sepanjang jalan tu, sempatlah akak snap-snap lagi. Macam tak biasa kan dengan habit akak ni..


Bangunan tengah repair


Kucennnnnn.. Gemok!!


Gerai jualan Fridge Magnet


Depan Masjid Biru..


Di bawah pohon kurma..


Dengan Adam..

Sedikit info tentang Istana Topkapi

Istana Topkapi (Turki: Topkapi Sarayi yang bermaksud “Istana Pintu Meriam”) adalah sebuah istana yang besar di Istanbul, Turki, yang merupakan kediaman utama Sultan Uthmaniyyah selama kira-kira 400 tahun (1465-1856) daripada 624 tahun era pemerintahan mereka.

Seperti kediaman di raja yang lain, istana ini juga menjadi tempat untuk majlis negeri dan hiburan di raja. Kini ia merupakan tarikan utama pelancong yang mengandungi peninggalan suci penting dunia Islam termasuk jubah dan pedang Nabi Muhammad S.A.W. Istana Topkapi yang mengandungi pelbagai monumen bersejarah ini telah diisytiharkan sebagai tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 1985.

Pembinaannya bermula pada tahun 1459, seperti yang diperintahkan oleh Sultan Mehmed II, penakluk Constantinople pada era Byzantine. Kompleks istana ini terdiri daripada empat laman utama dan bangunan-bangunan kecil yang lain. Pernah pada suatu ketika, istana ini menjadi tempat kediaman seramai 4,000 orang.

Istana ini meliputi kawasan yang sangat luas dengan garis pantai yang panjang. Ia dikelilingi oleh dinding tembok sepanjang 5km dan luasnya mencecah 700,000 meter persegi. Kompleks ini juga telah berkembang sehingga berabad-abad dengan beberapa pengubahsuaian selepas gempa bumi pada tahun 1509 dan kebakaran yang berlaku pada tahun 1665 . Istana ini mengandungi masjid, hospital, kedai roti dan tempat mencetak wang.

Bermula dari akhir abad ke-17, Istana Topkapi secara beransur-ansur telah hilang kepentingannya kerana Sultan memilih untuk menghabiskan lebih banyak masa di istana baru mereka berhampiran Selat Bosporus. Pada tahun 1856, Sultan Abdul Mecid I memutuskan untuk memindahkan pusat pemerintahanke Istana Dolmabahce yang baru dibina yang merupakan istana gaya Eropah yang pertama di bandar tersebut. Walau bagaimanapun, sesetengah fungsi seperti perbendaharaan di raja, perpustakaan dan tempat mencetak wang masih dikekalkan di Istana Topkapi.

Berikutan berakhirnya Empayar Uthmaniyyah pada tahun 1921, Istana Topkapi telah berubah menjadi muzium atas perintah kerajaan Attaturk pada 3 April 1924 . Muzium Topkapi Palace ditadbir oleh Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan. Walaupun kompleks istana tersebut mempunyai beratus-ratus bilik dan dewan tetapi hanya kawasan tertentu sahaja yang dibuka kepada orang awam dan ia dijaga oleh pegawai-pegawai kementerian serta pengawal bersenjata tentera Turki.

Jom tengok persekitaran nak masuk Istana Topkapi ni..








Cantik gilerrr kan? Pastu macam biasa nak masuk kat mane-mane tempat kat Turki ni, kena scan dulu..




Ok.. Boleh masuk dah…





Empire Gate

Empire Gate atau Pintu Sultan merupakan pintu masuk utama ke halaman pertama dalam Istana Topkapi. Kesemuanya ada empat halaman dan setiap halaman menempatkan bangunan tertentu. Halaman ke empat merupakan halaman peribadi Sultan.

Pada zaman Empayar Uthmaniyyah, pintu ini dibuka mulai solat Subuh sehingga solat Asar.


Siling mewah keemasan







Perpustakaan Sultan Ahmed III



Paip air yang juga tampak mewah

Nampak macam hari terang dan panas kan? Tapi sebenarnya sejuk uols. Tu yang tak tahan sampai kena pakai penutup telinga macam poyo-poyo je tu.. Stokin dua lapis. Hiks!



Bangunan istana yang dah dijadikan muzium

Ada beberapa bangunan dalam tu dah dijadikan muzium. Tapi sayangnya tak boleh amik gamba dalam dia. Dikawal ketat oleh tentera yang bersepah-sepah dalam tu. Siap ada CCTV lagi. Banyak barang-barang peninggalan zaman Rasulullah ada dipamirkan. Paling mengharukan bila tengok pakaian Siti Fatimah r.a. Compang camping. Kita ni punyelah banyak kain baju sampai tatau nak pakai baju mana satu selalunya. Lepas tu ada gak nampak saprah ke entah kain alas lantai Siti Fatimah r.a. Habis bertampal-tampal. Kita ni? Rumah mewah dengan karpet tebal segala macam. Tu pon tak reti-reti bersyukur lagi. *Lempang muka sendiri bertalu-talu.. Macamana agaknya kehidupan dorang masa dulu kan?

Selain tu, ada juga dipamirkan barangan peribadi Rasulullah seperti pedang, gigi, janggut dan sebagainya. Barangan para sahabat pun ada.

Bersebelahan muzium yang mempamirkan barang-barang Rasulullah, ada pulak muzium yang menempatkan barang-barang mewah Kesultanan Empayar Uthmaniyyah. Ada satu cincin tu, batu permatanya besar penumbuk budak. Uiii lawa betul. Pastu nampak pulak buaian baby diperbuat daripada emas. Ko mampoooo? Akak pun tak mampooo… Dalam tu jugak, ada kerusi yang diperbuat daripada batu jade. Nampak macam berat. Cemanala dorang mengangkut tu. Mau sakit-sakit pinggang. Gatal je tangan ni nak snap gambo tapi takut kena rampas pulak kamera. So, korang datang sendiri tengokla nanti ye..


Pokok berlubang

Banyak pokok yang berlubang macam ni kat dalam taman Istana Topkapi ni. Pokok-pokok ni jadi camni sebab dijangkiti kulat. Walaupun dah tokak-tokak cenggitu, tetaplah jugak dia survive walaupun dah berusia ratusan tahun.

Lepas melawat dari satu muzium ke satu muzium, saya terjumpa pulak laluan bertangga menuju ke taman yang sangat cantik dengan pemandangan yang sangatlah lawanya. Dari atas tembok yang menyerupai balkoni, kita boleh nampak Selat Bosphorus yang membiru..








Boleh turun tangga untuk lepak minum kat bawah



Boys Over Flower. Kah kah. Ala-ala cite Korea gituh..













Bersama mak angkat dan pak angkat dari USA



Selepas puas bersiar-siar dan bergambar di kawasan sekitar, tibalah masa untuk makan tengahari di Konyali Restaurant Cafe yang menghadap Selat Bosphorus..













Macam nasik ayam rupanya tapi rasa tak serupa. Yang ni lebih rasa butter


Kiwi dia masam nauzubillah

Pemandangan Selat Bhosporus lagi..




Lepas makan, saya dan sorang member iaitu Faizal bercadang nak pegi tengok taman satu lagi di kawasan istana tersebut. Katanya, lagi cantik pemandangan kat situ. So, kitorang pun merayap sampai ke kawasan tu..


Dalam perjalanan, nampak pulak burung kaler hijau yang cantik ni

Kat kawasan tu pun ada muzium lagi tapi kat sini boleh amik gamba. Maybe sebab bukan barang-barang peribadi sultan yang mewah-mewah kot..







Dinding yang cantik dihiasi batu marmar



Lepas round muzium, tengok pulak pemandangan kat situ.. Perrgghh!! Memang shantekkk uols! Boleh nampak sebahagian besar bandar Istanbul. Padat-padat gakla bangunan dia..





Entah anak Cinapek ke, Jepun ke, Tibet ntah. Apsal mata akak sepet sangat nih?

Teringat pulak kejadian dalam lif kat salah sebuah shopping mall di Takhsim Street, Istanbul. Ada 2-3 orang mamat Turki yang naik sekali dengan akak. Tetiba sorang mamat tu tegur “Are you Japanese?“. Kah kah celah mana hitam camni Japanese katanya. Maybe dia tengok akak poyo-poyo pakai penutup telinga merah tu kot. Ala-ala Japanese gittew. Pastu akak jawabla “No, I’m Malaysian“. Seb baik akak tak jawab “I’m Bengkuluans“. Hiks!


Apa moteeeep akak terlentok dan menonggeng camni ntah. Si Faizal tu redho je amik gamba akak.. Haha


Dekat-dekat pukul 12 tengahari, akak dan Faizal pun menuju ke tempat menunggu seperti yang dah diarahkan oleh Sinan masa awal-awal tu. Bila sampai je, tengok budak-budak lain dah lambai-lambai suruh kitorang cepat. Rupanya dorang dah cuak tunggu kitorang. Ingatkan kitorang hilang gi mana. Yelah, nak kena gerak dari Istana Topkapi tu ikut jadual sebab takut tertinggal flight.


Berpusu-pusu keluar

Akhirnya saya tinggalkan Istana Topkapi dengan seribu satu macam perasaan. Azam saya akan jejak tempat ni sekali lagi InsyaAllah.. Entahlah, suka sangat. Pemandangan menakjubkan, taman yang cantik dan bangunan yang penuh dengan tinggalan sejarah. Best sangat-sangat!

Kemudian kami pun berjalan keluar menuju ke tempat bas menunggu kami. Agak jauh jugak le. Lepas semua dah naik bas, akhirnya bas bergerak menuju ke airport.

Dalam pukul 1 lebih, akhirnya kami tiba di airport.


Pasaport Kontrol katanya..

Lepas check in, kami dibenarkan merayau-rayau dalam airport sementara menanti waktu penerbangan. Sempatlah makan Turkish Ice Cream yang diperbuat dari susu kambing.


Turkish Ice Cream yang super sedap!

Dah setel semua, jam 2 lebih kami mula masuk ke dalam perut pesawat. Penerbangan dijadualkan pada jam 3.00 petang tapi bila saya tengok jam, pukul 3.40 petang, pesawat masih belum terbang lagi. Masih bergerak di atas landasan. Terkedek-kedek. Ingatkan ada hal apa. Rupa-rupanya..


Jem daa…Sabar je, kapal terobang pun boleh jem..


Berderet-deret nak take off

Akhirnya pesawat kami mula meninggalkan bumi Turki. Sempat lagi saya snap gamba..


Istanbul dari udara




Babai Turki. Nanti akak datang lagi…

Aktiviti seterusnya, selepas terbang lebih kurang dua jam, kami dihidangkan dengan makanan..


Makan time

Penerbangan memakan masa lebih kurang 11 jam. Patah gak la pinggang gue mengerekot tido. Sampai KL lebih kurang jam 8 pagi. So, tamatlah kembara akak ke Bumi Turki – Dunia Dua Benua.. *matila penutup tahape-hape..

Ok, daaa…

Hey uols!! Tertunggu-tunggu tak episod seterusnya? Apa? Tak tunggu?!!! Bencila.. Hiks.. Akak baru balik dari Singapore 2-3 hari lepas. Tu yang macam terkehel sikit cite pasal Turki ni. Okelah, meh kita sambung episod Cintaku Tertumpah di Dunia Dua Benua : Hari III Part I.

Selepas makan tengahari di GAR Ankara Railway Station, kami dibawa pula melawat Mousoleum Mustafa Kemal Atatürk (Makam Monumen Mustafa Kemal Atatürk) atau Anıtkabir yang terletak di kawasan paling tinggi di Ankara. Ia merupakan tempat persemadian terakhir Presiden Pertama dan pengasas Republik Turki – Mustafa Kemal Atatürk selepas keranda beliau dipindahkan dari makam asalnya yang terletak di Ethnography Museum pada 10 November 1953, lima belas tahun selepas kematiannya.

Jarak antara GAR Railway Station dan Anıtkabir tak berapa jauh. Lebih kurang 10 minit perjalanan dengan bas. Untuk memasuki kawasan Anıtkabir ni, kawalan keselamatan yang dikenakan kepada pengunjung sangat ketat. Kami terpaksa melalui dua stesen pengimbas keselamatan sebelum dibenarkan masuk. Pada stesen pengimbas pertama, kami dikehendaki turun dari bas dengan membawa semua beg yang kami pegang dalam bas (beg sandang/handbag/plastik) dan melalui sistem pengimbas macam kat airport seorang demi seorang. Semasa kami semua turun dari bas, akan ada seorang pegawai keselamatan yang naik ke atas bas dan membuat pemeriksaan keselamatan dalam bas.


Stesen pengimbas pertama

Selepas melalui sistem pengimbas pertama, kami naik semula ke atas bas dan meneruskan perjalanan. Tidak jauh dari stesen pertama, kami akan turun semula (masa ni boleh tinggalkan beg dalam bas kalau malas bawak) dan melalui sistem pengimbas kedua untuk masuk ke kawasan Anıtkabir tersebut. Macam-macam kan? Tapi ikutkan aje..

Hujan masih lagi renyai-renyai. Nasib baik baju sejuk yang saya pakai ada hood. Bolehla cover kepala dari terkena hujan. Yang mencabarnya, dari bas, kami dikehendaki berjalan lebih kurang 200 meter untuk sampai ke bangunan tersebut.


Lumba jalan kaki sape sampai dulu

Sebaik sampai di bangunan tersebut, kami diberi penerangan terlebih dahulu oleh Sinan (tourist guide) tentang sejarah senibina Anıtkabir dan muzium yang terdapat di situ. Menurut Sinan, Anıtkabir merupakan idea dan kemahuan rakyat Turki untuk mendirikan sebuah makam sebagai penghormatan tertinggi kepada Mustafa Kemal Atatürk, pengasas Republik Turki, revolusioner, seorang askar yang berani, seorang pemimpin yang hebat dan seorang tokoh antarabangsa . Beliau dihormati banyak pihak (kecuali kita-kita ni yang tau sejarah dia, betul tak?) terutamanya pihak Inggeris kerana berjaya membawa perubahan kepada Turki yang pada asalnya gemilang dengan pemerintahan Islam semasa Empayar Uthmaniyyah kepada Turki moden yang demokratik, sekular serta memisahkah aspek agama daripada aspek kehidupan. Baca lebih lanjut tentang Mustafa Kemal Atatürk di sini.

Bagi memilih reka bentuk yang paling sesuai untuk projek khas ini, satu pertandingan antarabangsa telah diadakan dengan arkitek Turki sendiri iaitu Prof. Emin Onat, memenangi peraduan ini mengalahkan 48 penyertaan lain dari seluruh dunia. Anıtkabir, yang terletak di atas bukit yang dikenali sebagai Rasattepe, merangkumi 700,000 meter persegi tanah termasuk Peace Park, yang mengandungi tumbuh-tumbuhan dari semua bahagian Turki dan seluruh dunia. Ia mengambil masa sembilan tahun untuk menyiapkan makam tersebut.

Gamba siling yang sempat saya amik masa Sinan tengah bagi briefing..


Siling Muzium Ataturk, menggabungkan seni Turki purba dan moden

Selepas mendengar penerangan dari Sinan, kami diberi kebebasan untuk melawat makam dan kawasan sekitarnya. Di sebelah kiri Anıtkabir merupakan Atatürk Museum yang dibuka pada 21 Jun 1960. Barang-barang peribadi Atatürk seperti almari pakaian beliau dan beberapa hadiah yang diberikan kepadanya terdapat di muzium ini. Pingat, hiasan dan beberapa barangan peribadi seperti sikat rambut, wallet, pen, duit syiling sehingga uniform tentera dan senjata beliau juga dipamerkan di muzium itu.

Walaupun begitu, terdapat syarat yang dikenakan semasa memasuki muzium tersebut. Kami tidak dibenarkan mengambil sebarang gambar. CCTV ada merata-rata dalam muzium tu. Pengawal pun ramai yang berkawal di dalam muzium bagi memastikan larangan tersebut dipatuhi. So, takdelah kenangan dan gambar yang nak ditunjukkan. Sorry uols!

Lepas dah melawat-lawat dalam muzium, saya dan beberapa orang rakan lain sebok nak carik jalan keluar sebab Sinan dah bagitau, bila dah masuk muzium tu, kami akan keluar dari arah lain. Bukan ikut pintu masuk tadi. Carik punya carik kami sampai di cafe dalam muzium tu. Tanya orang ni, bagitau arah ni. Tanya orang tu, dia bagitau arah lain pulak. Sama ada dorang tak paham cakap Omputeh ke, tataula.. Akhirnya kami dibantu pulak oleh sorang mamat yang kitorang rasa tak paham apa yang kami tanya, akhirnya kami tersesat..

Walaupun sesat, terus jugak melangkah sebab kitorang tau, mesti dalam kawasan tu jugak. Ditemani hujan, kami gigih mencarik jalan yang benar..


Golongan yang berada dalam kesesatan


Sesat pun sesat lah.. Ada aku kesah? Nak begamba jugak!

Jauh gak kami berjalan.. Rasanya jalan yang kitorang ikut tu jalan belakang sebab takde nampak orang lain pun. Mustahil la senyap sunyi kan.. Jalan punya jalan, akhirnya kami tiba di satu ruang pejalan kaki yang terdapat banyak patung batu berbentuk singa (24 ekor) dan terdapat lebih kurang 12 orang tentera yang berkawal. Dah cuak gak masa tu. Belah mana kitorang sampai ni? Tak nampak pulak bebudak lain. Yang ada, tu lah singa tu dengan tentera-tentera Turki beruniform pelbagai warna (rasanya tentera darat, udara, laut kot) terpacak tengah-tengah hujan renyai. Cian dorang.. *Cian ada makna ni…Heehee

Masa Sinan bagi briefing kat kitorang masa mula-mula sampai tu, memang dia ada bagitau, ramai tentera Turki beruniform yang akan berkawal di kawasan Anıtkabir ni. Ramai gaklah yang saya nampak. Ada dalam peti kaca kat depan muzium, ada yang berdiri kat pintu masuk muzium. Merata-rata la kiranya. Berdiri tegak je. Sinan bagitau, kami boleh bergamba dengan tentera-tentera tu dengan bertanyakan kepada mereka “May I?” sambil tunjuk kamera kat dorang. Kalau dorang kata oke ke, angguk ke, bolehla amik gamba. Tapi kalau Komander atau Pegawai dorang ada kat situ, biasanya dorang tak bagi kita ganggu tapi tentera-tentera yang jaga kat depan muzium tu macam tak berapa menarik, so akak buat tatau la. Tapi bila tersesat sampai kat ruang pejalan kaki ni, tetiba akak menggeletis pulak nak amik gamba dengan dorang. Kebetulan masa tu Pegawai dorang takde, so apa lagi… Dengan semua jejanz kat situ akak ter”May I?, May I?”. Hahaha dasar!!!

Mari saksikan kehenseman tentera-tentera Turki itteww… Nak satu plis!!! *buat muka gatal


Masam je bang?


Comel kan mamat ni? Cian dia… Berdiri tengah-tengah hujan. Meh adik temankan… Kah kah..Saya saje gedik pegang dia dengan dua jari camtu.. Punyalah lawak muka dia tahan gelak

Ohh, lupa nak cite yang tentera ni berpasang-pasang. Sorang berdiri kat sebelah kanan jalan, sorang lagi sebelah kiri jalan. Kiranya dorang berdiri mengadap-ngadap. Macam tentera yang pakai baju biru mula-mula tu, dia berdiri sebelah kiri. Saya amik gambo dengan dia je. Malas pulak nak amik pasangan dia yang sebelah kanan jalan.

Pastu tentera yang pakai baju hijau pulak, saya amik gamba dengan yang sebelah kanan jalan. Tu dia tengah tahan gelak sebab kawan dia kat depan, tengah usik-usik dia. Hiks!


Serius betul!

Mamat tentera yang pakai uniform hitam ni memang buat saya terkejut. Memula senapang dia tu dia pegang kat atas. Bila saya cakap “May I?” terus dia buat macam orang berkawad yang hentak senapang kat bawah tu. Ingatkan dia marah. Rupanya dalam cubaan nak posing. Gitteww..


Hai bang.. Saya Suzie dari Malaysia.. *muntah

Dorang ni, tiap satu jam ada pertukaran shift. Ni mamat yang kanan pegi ke sebelah kiri ni sebab nak tukar la kot.. Lepas tu, akak teruskan lagi posing menggedik dengan ‘ashkar-‘ashkar yang lain.. Saksikan kegatalanku seterusnya…


Kasih sayang I untuk uols berdua sama rata okeh…

Tinggi-tinggi kan semua? Sinan cakap, ketinggian minimum dorang sume 190cm. Gilo! Stock model ni. Hihi.. Pastu, uols nampak tak banyak singa batu tu? Baru saya tau, nama tempat yang saya tersesat ni ialah Road of Lions. Sebelum sampai kat singa-singa batu dan mamat-mamat hensem di atas, sebenarnya kami terlebih dahulu jumpa statue ni..


Ko dah kenapa? Moteeeeep tutup muka. Malukah???

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Rupanya sebab ni uols.. Dorang pun tak sanggup nak tengok.. Haha..


Kejinya pompan ni.. Malu iols!!” – Begitu kata patung tengah di atas. Hiks!


Statue ni semua ada maksud tersendiri

Jalan punye jalan sambil-sambil amik gamba, akhirnya kami tiba semula depan muzium dan perkarangan Anıtkabir..

Mehla tengok gambar sekitar Anıtkabir tu ye..


Di perkarangan Anıtkabir tempat bersemadinya Mustafa Kemal Atatürk

Menurut Sinan, keranda sebenar Mustafa Kemal Atatürk ditanam 25 meter di bawah tanah. Keranda yang dipamerkan di ruang pameran (Hall of Honor) dalam bangunan Anıtkabir tersebut, hanya replika sahaja.


 Anıtkabir dari jarak dekat


Tah hape makna tulisan tu pon akak tatau


Hujan-hujan pon tetap!!

Kesimpulannya, akak tak masuk pun dalam bangunan  Anıtkabir tu. Tak tengok pon replika keranda Abang Kemal tu. Hiks.. Dan sampai sudah akak tatau bebudak lain keluar ikut mana. Waktu pun dah suntuk. Semua dah bergerak balik semula ke bas. Kenalah akak dan kawan-kawan lain yang sesat ni tadi berlari-larian naik bas jugak. Kena tinggal kang tak pasal-pasal!

Destinasi ketiga dan terakhir kami di Ankara sebelum terbang ke Istanbul ialah Anadolu Medeniyetleri Müzesi (Anatolian Civilizations Museum).  Muzium ini telah dipilih sebagai European Museum of the Year pada tahun 1997. Ia merupakan sebuah muzium yang mempamerkan artifak Anatolian bermula dari zaman Paleolitik, Neolithik, Zaman Awal Gangsa dan macam-macam zaman lagi yang mempamerkan artifak-artifak purba seperti emas, perak, kaca, marmar dan gangsa. Selain itu, koleksi duit syiling pertama yang ditempa pun ada dipamerkan kat muzium ni.



Cam biasa.. Kena scan tiket


Patung takde kepala di kawasan sekitar muzium. Ni patung zaman Roman

Masuk je dalam muzium, kami disambut oleh makhluk comel ni. Eiiii gerammmm!!!


Rasa nak lempang sume kucing kat Turki ni..


Kerek ko ye?


Padan muka penyet!!


Nak cite pasal muzium ke kucing nih? Hihi..


Gatal….

Oke, cukup dulu pasal jantan gedik kat atas ni. Kita sambung balik pasal muzium. Sebelum kami diberi masa melihat-lihat apa yang ada dalam muzium tu, seperti biasa Sinan akan memberi penerangan terlebih dahulu tentang artifak-artifak yang ada. Dari zaman Paleolitik sampailah ke zaman gangsa, semua ada kat situ. Pening gak nak mengimbas balik Sejarah Tingkatan 2 ni.. Keh keh.. Lepas dah diberi penerangan tu, kami dibenarkan melihat-lihat dan bergambar dalam muzium dengan syarat NO FLASH! Oke, fine.. Jom tengok apa yang ada..


Mangkuk zaman dulu. Motip ada mangkuk bentuk badak (ke babi?)


Di permukaan tempayan ni ada terukir simbol-simbol yang mengajar tatacara kehidupan manusia dari aspek keagamaan sampailah cara menambah zuriat. Lucah ini tempayan!


Nama pompan ni ialah Mother Goddes


Rusa jantan – simbol Tuhan Zaman Hittite (1750-1200 BC)


Simbol alam semesta


Berdiri sebelah perigi beracun. Haha, bukanlah. Ntah batu apa..

Di muzium ini saya sempat beli beberapa Fridge Magnet sebab saya dapat SMS dari Malaysia “Nyah, ko beli FM kat semua tempat ko pegi ye. Nanti aku bayar“. Gitu pesanan beliau. Kat sini gak saya hampir kena tipu. Tataulah kena tipu ke ataupun cashier tu mamai. Saya bayar pakai US Dollar. Saya bagi USD20. Dia cakap dia akan pulangkan dalam Turki Lira. Saya tak kisahlah sebab mana-mana pun boleh. Tapi duit yang dia pulangkan tu, bila saya kira-kira balik tak cukup. Bape Lira je yang dia pulangkan. Macam saya bagi dia USD10 pulak. Saya cuba cakap dengan Supervisor minah tu. Dia cakap “How do I know? No proof“. Eh, nak kena ni.. Saya cakap “Please check first!“. Dia pun bukak la cash register machine tu dan dia jumpa note USD20. Akhirnya, dia mengaku tersilap pastu pulangkan lagi USD10. Fuhhh!! Selamat duit haku!

Selesai melawat muzium, kami meninggalkan bandar Ankara. Masa tu hujan renyai-renyai masih membasahi bumi. Bas membawa kami ke airport domestik. Sepanjang jalan ke aiport, kelihatan apartment berwarna-warni menjulang tinggi. Sekali tengok macam rumah kat Kotadem je. Hak hak..


Kalerful!


Macam rumah-rumah kat Kotadem


Babai Ankara


Suhu kat luar 5 darjah celcius.. Eii sejukkk..


Bersalji lagi..


Ke Airport


Patung orang main bola sepak


Sampai dah airport

Sampai aiport, kami pun memunggah barang dan mengucapkan terima kasih serta selamat tinggal kepada driver kami yang sangat berdedikasi dan cekap ni. Apetah nama dia susah nak menyebutnya. Huhu..


Bersama driver yang best sepanjang 3 hari di Cappadocia dan Ankara..Saya namakan dia Pakcik Richard Gere.. Bley?



Yeay.. Sampai airport dah..

Akak stop kat sini dulu ye. Kat sini ada cerita sedey bagaimana akak ditahan oleh pihak Kastam. Apa yang berlaku? Apa yang terjadi pada akak? Nantikan sambungan di episod seterusnya. *Koma ada episod Hari III : Part III. Hahhaa..