Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Gentleman

Seperti artikel Utusan baru-baru ini – Lelaki Budiman Makin Pupus, saya seakan terpanggil untuk sama-sama menyibuk tentang isu ini.

Menurut artikel tersebut, lelaki budiman atau lebih senang disebut sebagai lelaki Gentleman boleh dikatakan sudah pupus atau hampir pupus di Malaysia. Sebab tu lah pihak KTMB sanggup mengadakan koc khas ntuk wanita bagi mengelakkan lelaki-lelaki Jantanman berperangai keji ini tadi mengganggu ketenteraman dan keselesaan kaum wanita menaiki kenderaan awam. Bukanlah sesuatu senario luar biasa untuk kita tengok lelaki Jantanman yang masih gagah perkasa, badan masih kuat dan sihat buat tatau je bila ada wanita mengandung berdiri di hadapannya di dalam komuter atau LRT. Siap pura-pura tido ataupun baca sokkabar. Nak aje aku baling kepala dia dengan payung!

Senario lain pulak, kalau pegi bershopping dengan isteri atau awek, dia menonong je berjalan kat depan. Takdelah nak tolong-tolong angkatkan barang ke, jinjing beg plastik ke. Yelah, memanglah hasil shopingan itu tadi milik isteri atau awek dia, tapi takkan tak boleh nak angkat barang seplastik dua kan? Patah ke bahu ko nak tolong angkat?

Walaupun begitu, saya respect dengan seorang member lelaki saya. Namanya terpaksa dirahsiakan takut-takut dia segan. Haha.. Satu hari tu saya gi shopping baju kat Midvalley. Masa nak try baju tu, dialah yang tukang pegang handbag saya, tukang pegang barang-barang saya. Selamba je dia sangkut handbag saya kat bahu dia, ikut saya ke hulu hilir carik baju. Sama ada dia memang betul-betul seorang lelaki Gentleman, atau dia sebenarnya adalah wanita yang terperangkap dalam tubuh badan seorang lelaki??? Hhahhaa gurau je beb! Aku tau ko memang Gentleman (ke Gentlewoman? Kih kih)

Nak jadi lelaki Gentleman ni bukannya susah. Tak perlulah sampai nak bukakan pintu keta untuk awek atau tolong tarikkan kerusi kat restoran. Walaupun saya suka kalau ada orang lelaki buatkan macam tu untuk saya, tapi saya rasa geli geleman macam poyo pun ada juga kalau dah sampai macam tu. Cukuplah setakat buatkan kami, kaum hawa ni selesa dan senang dengan kamu. Kamu, ya kamu kaum Adam! Cakap bersopan dan tak memaki hamun, tolong bini jaga anak masa bini masak kat dapo, tolong basuh pinggan kalau bini tengah sibuk, tolong jinjing beg shopping ke.. Benda-benda yang simple tapi memberi makna kepada wanita.

Apa yang ditulis dalam artikel tu bagi saya memang ada betulnya. Rasanya memang susah nak carik lelaki Gentleman sekarang. Cuba kita renungkan, yang banyak mati jadi mat rempit, siapa? Lelaki.. Yang banyak masuk KDK (Kolej Dadah Kebangsaan) siapa? Lelaki.. Yang banyak kita dengar menggerudi kedai emas nak menyamun, siapa? Lelaki.. Kalau dah semua benda-benda ni lelaki yang buat, layakkah kita cakap lelaki kat Malaysia ni Gentleman belaka? Pendek kata (panjang pun kata), memang susahlah sekarang nak carik lelaki Gentleman. Kalau Jantanman ramai!!!

Oppppp!!! Ada yang marah kot lepas ni. Ok-ok, bukanlah semua lelaki Malaysia ni jahat-jahat, ramai lagi yang baik-baik. Saje je saya menyakat uols kaum Adam ni. Jangan marah haaa….

So, listen guys! Antara Gentleman dan Jantanman, anda jatuh kategori mana? Kah kah kah oke bai..

2 Comments

  1. mus
    8:17 am on June 20th, 2014

    jantanman kowt, huhuhu

  2. mus
    10:05 am on June 20th, 2014

    tpi mmg x dinafikan, skunk mmg ramai jantanman. sya, jantanman kot, huhuhu. :p