Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Sejak balik dari Hokkaido, saya berazam nak bawak emak saya jenjalan makan angin. Bukan ape, ralat juga di hati sebab tak dapat bawak mak ke Hokkaido sekali hari tu. 

So, saya janji dengan mak nak bawak dia ke Sarawak. Tambahan pula nak hantar adik Bakal Roomate (Ana) ke UiTM Kota Samarahan untuk final semester. Bermulalah misi saya membooking tiket AirAsia. Saya booking lebih kurang 2 minggu sebelum pergi. So, tiket pergi balik untuk seorang ialah RM280.

Lepas tiket dah settle, nak pikir tempat tinggal pulak. Saya call beberapa hotel sekitar Kuching, kebanyakannya dah fully book. Padahal bukannya waktu cuti sekolah pun.

Kebetulan pula, saya berYM dengan ex-classmate semasa di MRSM Jasin dulu – Wal Ismi. Dia memang orang Sarawak dan sekarang dia bekerja di Kuching. Saya ceritakan kepada dia yang saya nak makan angin ke Kuching dan kalau boleh nak soh dia bawak saya berjalan. Selepas saya berjaya menggoda dan memaksanya *ok, tipu Wal pun sanggup amik cuti 3 hari untuk bawa saya berjalan-jalan. Yeay!!

Selain saya, mak saya dan Ana, ahli rombongan yang lain adalah nenek Bakal Roomate. Nampaknya saya dan Ana kena membawa dua orang warga emas berjalan-jalan. Hee hee..

Flight berlepas lebih kurang 7.30 pagi walaupun sepatutnya pukul 7.10 pagi dan sampai di Kuching lebih kurang jam 9 pagi. First time saya naik AirAsia nih. Not bad!

Sebaik sampai di Kuching, saya menelefon Wal. Berdebar-debar juga nak jumpa mamat nih selepas 15 tahun tak berjumpa. Tah hape rupa mamat tuh. Sebaik terpandang saja Wal, terus saya bagitau dia, “kurusnya ngko..“. Memang slim giler berbanding masa sekolah dulu. Masa sekolah dulu, Wal salah seorang budak lelaki yang berbadan mantap gitteww dan saya salah seorang peminat rahsia beliau. Haha. Berbeza dengan saya yang berubah menjadi seekor badak berbanding masa sekolah seperti cicak kubing. *Haih!! Tensen siot gemuk-gemuk nih

Oleh kerana dasar orang gemuk, settle je urusan kat airport, terus saya soh Wal bawak kami pegi makan. Lapar woo.. Nak beli makanan dalam flight, tak kuasa aku bayar 9 hengget untuk nasik lemak. *kedekut. Akhirnya Wal bawa kami ke restoran mamak je sebab kedai makan yang sepatutnya kami nak pergi tu, tutup pulak.

Selepas sarapan, Wal terus bawa kami ke Pasar Minggu Satok. Ya, bermulalah misi mencari terubuk ikan masin dan cenderamata. Saya sempat menyambar kain batik bercorak pua kumbu. Lawa dan lembut kainnya. Boleh buat baju raya. Wal dengan kameranya mula men’snap’ gambar kami. Sampaikan pakcik kat pasar tu ingat si Wal ni reporter. Haha!


Inilah Pasar Minggu Satok!! – Duta Pasar

Mak saya pulak macam nak berniaga aksesori kat Semenanjung. Segala cincin, gelang mutiara dibelinya.


Khusyuk mak saye memilih cincin gelang sebagai persediaan untuk berniaga di KL..
hee hee ampun mak


Dibantu pula oleh Nenet..


Kami posing jela..

Tak lupa juga kopi kisar yang sedap dan wangi. Oleh kerana harga sekilo RM21, maka, mak saya beli 200g saja. Jadilah 😉


Wangi dan sedapppp kopinya

Kami juga ada membeli beberapa kilo buah salak. Nyam! Nyam!


Di gerai menjual buah salak tapi tak ingat kenapa mulut saya macam tu..


The terubuksss..

Bercakap pasal ikan masin terubuk ni, seorang rakan ada memberi cadangan lain selain goreng cili api yang macam selalu kita buat. Caranya ialah ikan terubuk masin steam! Ya, cara lain ialah dengan mengukus ikan terubuk ni. Nak lagi sedap, letak daun kunyit katanya. Maybe daun kunyit tu dibalut kat badan ikan tu kot. Tak sure, nanti nak kena tanye balik. Thanks Mirah (I know you read this! :))

Baru separuh hari kat Kuching, entry dah berjela. So, update yang ni dulu..Nanti sambung lagi ye..

Like father

6 Comments

  1. BA
    9:02 am on July 10th, 2010

    BS,
    seronotnya jalannn.
    sila apdet dgn lebih gigih! pls!~

    BA

  2. Haniamieyra
    2:14 pm on July 10th, 2010

    Alamak bs, jangan bungkus tapi daun tu ko potong halus2 letak kat ikan tu masa kukus. matilah ajaran sesat kalo ko bungkus. Jadi hantu terubuk bungkus lak. hehe

  3. Haniamieyra
    4:10 pm on July 10th, 2010

    BS- ini resipi yang betul. Ko hiriskan daun kunyit n halia. Gaulkan ngan ikan tu. kiranya bagi sebati kat ikan lah daun kunyit n halia tu. jangan banyak melampau lak. Hehe.

  4. Ujie
    9:04 am on July 11th, 2010

    Ko kan mmg sinonim ngn antu..aku igt kena bungkus2..haha…

  5. Ujie
    9:04 am on July 11th, 2010

    Aku nak terai nanti!!

  6. […] yang menjadi Photographer of the Day ketika saya di Sarawak beberapa bulan lepas. Sila rujuk entry ini, ini, ini, ini, ini, ini dan ini. Saya pun berlari-lari mendapatkan Wal dan sempat memakinya […]