Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Sampai tiga part katanya. Apa nak buat, memang pesen akak suka membebel. So, cite pendek jadi panjang. Hak hak..

Takpela, mehla kita sambung episod Cintaku Tertumpah di Dunia Dua Benua : Hari III Part II ye. Sebab akak tau, korang mesti nak tau cite pasal akak kena tahan dengan kastam Turki. Nak gelakkan akak la tu.. Cis!!

Oke, kami tiba di Domestic Airport Ankara lebih kurang jam 4.30 petang. Seperti biasa, kenalah lalu pemeriksaan kastam dulu..


Beratur untuk pemeriksaan kastam


Tetiba sampai giliran saya lalu kat body scanner tu, tetiba bunyi “Tett!! Tett!! Tett!!“. Dah cuak gak, apekebenda aku bawak ni. Tali pinggang memang tak pakai.. Dah la sebelum ni dorang suruh saya bukak topi yang saya pakai sampai paksa-paksa tapi saya tak nak. Saya cakap “Cannot, this is hijab“. Haha hijabla sangat. So, masa tu lepaslah. Tapi yang kali ni berbunyi memang tak lepas. Dah lalu sekali lagi pun sama. Last-last, pegawai kastam tu cakap “Take off your shoes!“. Fine, dengan terkesip-kesip, akak pun bukak kasut Pua Chu Kang tu dan lalu lagi sekali kat scanner tu. So, sukses!! Agaknya kat kasut tu banyak benau tali. Tu yang sangkut tu..

Best gak dapat bukak kasut. Baru lega kaki. Padan muka! Mengambil sangat konsep BEAUTY IS PAIN kan? Rasalah kau pakai boot Pua Chu Kang tuh sampai nak jalan pun dah macam Si Cecep.. Haha gelakkan diri sendiri..


Boot Pua Chu Kang yang didetect sebagai object berbahaya


Lega kaki ku..


Lega dalam cuak.. Jahat bebudak ni amik gamba iols

Lepas dah setel dengan kastam, masing-masing dapat tiket flight sorang satu. Masih menggunakan perkhidmatan Turkish Airline dari Ankara ke Istanbul. Tataula ada flight lain tak selain Turkish Airlines ni..


Teket

Sambil menantikan waktu penerbangan pada jam 6.15 petang, kitorang jenjalan dulu dalam aiport tu. Sempatlah saya beli fridge magnet lagi.. Henpon pulak abes bateri, so memula nak caj guna mesin ni, tapi malas pulak nak berdiri tegak kat situ, so kensel!


Mesin pengecaj henpon

Dan Alhamdulillah, rezeki saya murah lagi kat airport ni. Ada pulak lagi sorang brader nak belanja askrem. Kecik tapak tangan, nyiru hamba tadahkan. Wah gitu…


Chocolate fountain


White chocolate pulak..


Askrem Choc’nette.. Brader baju biru – Mejar Muhammad ni yang nak belanja..Tengkiu Mejar!


Choc’nette %100 gercek cokolata oldugunu biliyor musunuz! Tah hape maknanya ntah. Tapi sila baca dalam loghat Kelate. Mesti comel bunyinya.. Hiks!

Satu kon askrem ni berharga 8 Turki Lira atau lebih kurang RM14. Memula dia letak pisang, pastu strawberry dan buah apetah lagi. Pastu baru dia tuang dengan coklat. Nyam nyam gakla rasa dia..


Ni la rupa askrem tersebut


Flight berlepas tepat jam 6.15 petang. Tak lama lepas terbang, kami dihidangkan dengan kudap-kudapan berupa roti dan air. Belasah je la..


Jom piknik!


Model iklan ubat gigi. Kejih!!


Turkish Airlines – Europe’s Best Airline katanya..

Satu jam kemudian, akhirnya kami tiba di Istanbul..


Pemandangan malam di Istanbul dari dalam flight



Dah terasa kesejukan malam di Istanbul. Tu yang berkelubung tuh..


Bas yang akan membawa kami ke terminal


Fennuh…


Cantekkan pompan ni?

Sampai je kat terminal, masing-masing sibuk tunggu luggage masing-masing keluar. Lama gakla nak menunggunya..


Bersembang sambil tunggu luggage

Destinasi pertama kami di Istanbul ialah MAKANNNNNNNNN!!! Haha lapa weh…

Tempat baru, bas baru, driver baru. Group masih sama. Ada 3 group – A, B, C. Saya ditempatkan di Group B..Kalau masa trip ke London/Paris tahun lepas, kami diasingkan di antara bas untuk orang bujang (bukan bujang belum kawen je, tapi yang pegi secara solo/tak bawak spouse) dan jugak satu bas untuk pasangan suami isteri. Tapi trip ke Turki kali ni, dorang campur je. Bagus jugak macam ni. Kalau tak tu, macam terasing je..

Untuk makan malam, kami dibawa ke Mykonos Seafoood Restaurant yang dikatakan mempunyai persekitaran cantik dan menarik. Mari kita buktikan!

Dalam perjalanan menuju ke restoran tu, sempatlah saya amik beberapa gambo dari dalam bas..


Jalan yang agak jem


Cantek kan lampu?

Kami diturunkan di tepi jalan dan kena melintas untuk sampai ke lokasi restoran. Sinan dah bagi amaran kepada kami bahawa pemandu di Turki agak keji. Lampu merah pun dorang belasah je jalan. So, kena berhati-hati masa melintas.


Ready nak melintas

Sukses akhirnya.. Untuk menuju ke Mykonos Seafood Restaurant tu, kami perlu melintasi deretan restoran yang lain. Memang meriah. Dengan lampu yang menjadi hiasan setiap restoran, ada pulak alunan lagu dari restoran-restoran tersebut. Agaknya tempat ni jadi tempat lepak orang-orang Turki lepas balik keje kot. Kasi mabok-mabok teh tarik secawan dua, baru balik rumah. Begitu akak memfitnatun mereka..


Meriah sekali lampu dia.. Rasa macam kat The Curve


Rombongan Cik Kiah datang nak makan




Menarekksss.. Bukan orang tua tu.. Lampu okeh..

Seperti biasa, akan jumpa meoww gemok dan gebu…


Comel betul rasa nak terajang! Haha


Baik pulak tu.. Nampak je macam garang meow ni..

Masuk je dalam restoran, kami diminta naik ke tingkat atas restoran. Fullamak! Bukan main romantis lagi lampu dalam restoran tu. Memang seswaiii sangat kalau nak bercandle light dinner. Oleh kerana saya takde pasangan, maka bercandle light dinner lah hakak dengan mamat-mamat ni semua… Huhu..


Kasih sayang I pada uols berempat sama rata okeh.. Hiks..Kataku sambil cubaan menutup dagu berlapis..


Cam biasa, santapan pertama adalah daun.. Uwaa… Nak nanges!!


Roti bentuk ikan


Sup dan roti


Nasik


Calamari ring

Ada pulak budak yang sempat jual tarbus dalam restoran ni..



Beli..Jangan tak beli…


Ikan makarel bakar dengan sambal yang boleh tahan sedap

Ikan ni agak besarla jugak. Macam saiz ikan cencaru. Agaknye ikan makarel dalam tin tu, anak dia kot. Sebab tu kecik..


Lepas makan lebih kurang, saya malas nak tunggu pencuci mulut, terus saya turun dan keluar dari restoran. Best gak kalo amik-amik gamba kat luar..


Kat luar restoran


Fountain yang ada kat perkarangan kawasan restoran tu. Kaler lampu dia akan bertukar-tukar


Merah pulak..



Menu.. Ni restoran lain punye…Hihi


Lampu tak abes-abes


Rombongan kami yang sibuk bergambo

Lepas dah makan, kami menuju semula ke tempat mula-mula kami diturunkan dari bas. Kat kawasan tu sebenarnya terdapat pasar basah yang menjual ikan-ikanan, sotong-sotongan, lobster-lobsteran dan sebagainya. Memang meriah! Kami diberi masa lebih kurang 15 minit untuk melawat pasar basah tu. Bukan nak beli ape-ape pun. Saje jalan-jalan tengok-tengok. Ko gila nak beli ikan bawak balik hotel? Kan? So, mari kita saksikan apa yang ada di pasar tersebut. Lets!


Ikan yang terdampar sepi..


Lu langsi, lu mati! Gua rodok dengan muncung todak ni! Begitu cubaan akak menjadi samseng..



Lawa-lawa ikan dia..

Sebenarnya ikan dia macam biasa je. Macam kat pasar kita kat sini jugak. Cuma presentation dia menarik. Mungkin salah satu cara menarik pelanggan. Teringat masa saya pegi pasar basah kat Hokkaido dulu pun sama. Dahla presentation ikan menarik, air tak menjejeh-jejeh, tak berbau busuk macam pasar borong kita. Cemana kita nak buat macam dorang eh?


Pengacara Rancangan Jalan-jalan Carik Ikan


Sayur-sayuran



Lobster-lobsteran


Bersama pakcik jual ikan


Seram tengok ikan yu sebesar orang ni.. Yang berjuntai kat mulut dia tu, janggut sotong yang menjadi aksesori beliau..

Memang best la pasar dia. Tu pon dah nak tutup. Kalau siang, mesti lagi best..

Selesai makan dan berjalan-jalan di sekitar pasar, kami di bawa ke hotel yang akan menjadi tempat penginapan kami selama 3 hari di Istanbul sampailah hari terakhir sebelum balik ke Malaysia iaitu Conrad Hotel & Resort Istanbul. 5 star katanya..Moh kita tengok..


Ketibaan kami.. Ni tengah tunggu nak dapat kunci bilik masing-masing


Tempat mengilap kasut yang terdapat di lobby

Di Istanbul, saya dapat sebilik dengan Memey jugak iaitu roomate semasa di Cappadocia. Best! Sebab sama sewel. Hak hak..Setelah dapat kunci bilik masing-masing, kami pun naik. Bilik kami terletak di tingkat 9.

Sampai di bilik, aktiviti pertama orang K.G dot com ialah amik gamba bilik le.. Macam tak biasa..


Katil weols


TV dan meja solek


Kalau kat Cappadocia, punyelah seksa nak caj henpon atau bateri kamera sebab kekangan plug pointnya yang menggunakan palam 2 pin, tapi semua itu tidak menjadi masalah lagi di Conrad Hotel ni. Sume pin pelbagai negara ada disediakan. Bagus!!! Bolehlah saya caj henpon tanpa perlu buat muka seposen nak pinjam charger orang lain. Saya ada bawak traveller charger sendiri, malangnya tak boleh pakai sebab tersalah beli. Tensi akak!!


Hah! Pilih je nak sumbat lubang mana..


Arah kiblat yang terletak dalam laci almari solek


Mintak mahap ye.. Jakun.. Towel dia lebar gila sampai dua orang boleh lilit sekali kot.. Haha.. Tebal pulak tu.. Bagos!


Peralatan nak buat air


Haha.. Motip menatang ni pon akak amik gambonye?


Bilik ayo!


Lagi sekali


Bathrobe untuk feeling-feeling orang kaya

Amacam? Sah tak hotel ni 5 star? Hihi.. So, akak stop kat sini dulu.. Next episod, akak akan ceritakan asal-usul Turki dan ke mana kami dibawa berjalan kat Istanbul ni. Macam yang kita semua tahu, Istanbul inilah sebenarnya satu-satunya tempat di dunia ni yang terletak di dua buah benua. Benua Asia dan Eropah.. Sangat menarik perjalanan akak di Istanbul ni uols. Pastikan korang stay tune okeh..

Sebelum akak mengakhiri entry ni, terimalah buah tangan dari akak sebagai pengubat rindu sementara akak menyiapkan entry seterusnya..

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Hantu Kak Limah duduk hotel…Ko mampooo??

Baiii…

No Comments :(