Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Sambungan daripada Jejak Kembara Tanah Rencong : Episod 2

AMARAN : Entry ini akan dipenuhi dengan gamba-gamba yang baaaaaanyaakkkkk giler.. Enjoice!

Lupa plak, sebenarnya lepas balik makan malam tu, kitorang tak terus tido tapi membuat kira-kira bape juta lagi duit yang tinggal. Kang sedap je belanja sana-sini, pastu dah tak boleh nak bayar sewa bilik pulak. Haa, duduklah kat Pulau Weh tu jadi nelayan! Kan? Sambil tu asing-asingkan jugak duit untuk aktiviti besoknya. Bape juta untuk bayaran bilik, bape juta untuk diving dan snorkeling, bape juta untuk transportation. Camtulah.. Tak main puluh-puluh ke ratus-ratus ke. Kita main juta-juta je kat sana. Hiks!

Kalau tak cukup duit rupiah, tu duit ringgit tu bakal dikorbankan di money changer!!

Lepas dah diskas-diskas pasal duit, kami mengambil kata sepakat untuk menyelam dan snorkeling pagi esoknya nanti. Tapi yang sedihnya, saya tak boleh nak join budak berdua tu diving. Ahkak rabun dek. Goggle yang diving centre tu sediakan pun yang takde power. Kang kalo saya menyelam jugak, apa yang nampak? Oleh itu, saya redha jelah dengan hanya bersnorkeling. Goggle untuk snorkeling tu ada gak power sikit walaupun tak banyak. At least nampak jugakla ikan-ikan berenang. Gittew..

Kami dah janji nak jumpa dengan tuan punya diving centre tu pada jam lapan pagi. Jam 6 pagi saya dah terbangun. Lepas solat Subuh saya buat air dan lepak kat balkoni kejap. Sempatlah ketuk bilik Syahir soh dia bangun.

Dalam pukul 7 saya turun dan saja amik-amik gambar. Lawanya lah pemandangan waktu pagi. Pastu Suzana dan Syahir join sekali. Kami amik gamba sampai ke jeti di hujung sekali. Berposing sakan. Kah kah.. Ada gaya yang hanya sesuai untuk majalah Mangga dan URTV. Tukang amik gambanya Suzana. Yang jadi mangsa, saya dan Syahir. Selagi dia tak puas hati, masaklah kami kena jadi model. Lenkali amik kelas fotografi dulu okeh. Huhu..

Nah saksikanlah gamba-gamba di Pantai Iboih di waktu pagi..

Selepas puas berpoyosing, dalam pukul 8 tu kami bergerak ke diving centre untuk mendengar taklimat bagaimana menggunakan peralatan menyelam tu semua. Nama cikgu yang bagi penerangan tu Miji. Kami juga diterangkan bagaimana nak mengawal pernafasan, sign language yang harus digunakan dan sebagainya. Walaupun saya tak terlibat, saya sebok jugak dengar. Penting gak okeh sebab nak snorkeling nanti. *Padahal saya kat permukaan air je.. Hiks

Tokey diving centre

Cikgu Miji tengah explain cemana nak guna tong oksigen tu

Lebih kurang jam 8.30, semua peralatan dimasukkan ke dalam bot dan kami dibawa ke tengah laut oleh Abang Rahmad diiringi bersama cikgu yang mengajar menyelam tu. Kat sini, walaupun kita takde diving license, mereka akan ajar yang introduction punya. Kira oklah untuk mereka yang pertama kali nak mencuba. Bayaran untuk introduction diving  ni ialah Rp500,000 atau RM170! Murah okeh.. Cuba carik tempat lain! Silap-silap dia ajar kat swimming pool je..

Ready nak menyelam

Cara nak pakai pemberat kena menonggeng supaya benda tu ketat kat pinggang

Lepas dah tinggalkan Suzana dan Syahir kat area nak menyelam tu, saya dan Abang Rahmad bergerak pula ke tempat untuk snorkeling. Kitorang babai-babai dan pesan antara satu sama lain supaya masing-masing jaga diri. Tak lama lepas tu Abang Rahmad memberhentikan bot. Eh, dah sampai? Ek elleh.. Tempat menyelam dengan nak snorkeling tu tak sampai 100 meter kot. Siap boleh borak-borak (tapi kena jerit lah sikit) lagi dengan budak berdua tu. Ceh! Buat penat je kitorang bersedih-sedihan. Ingatkan jauh sikitlah tempat nak dibawaknya saya bersnorkeling tu. Hampeh!! Kitorang gelak sampai pecah perut.

Saya dan Abang Rahmad pun berdua-duaan la bersnokerling. Kong ajaq punye Syahir. Dia cakap saya dan Abang Rahmad macam pasangan yang baru kahwin tengah berbulan madu. Berpimpin tangan. Hampeh!! Haha!! Akak ni rabun, kan… Masa berenang-renang tu selalu je mendudu ke arah lain. Kenalah Abang Rahmad tu tarik tangan saya. Keji tau!

Alhamdulillah walaupun tak clear sangat mata ni, still boleh nampak ikan berwarna-warni dalam air tu. Kaler pelangi pun ada. Sambil-sambil tu amik gamba. Mujur pinjam member saya punye kamera yang boleh pakai dalam air. Bolehla pose-pose dalam air kan? Tengkiu Jinggo!

Ni nak tunjuk dulu gamba-gamba dari kamera dorang (pinjam diving centre punya) masa dorang menyelam.. Banyak gilerr.. Sila jangan muntah!

Motip ada keta dalam laut. Terbabaskah? Ke saje nak buat effect tukun?

 

Amacam? Cantek tak pemandangan dasar laut? Terkesima tak?

Tapi takde pun gamba akak kan? Hanya ini yang akak mampooo uols.. 

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Apa tengok-tengok? Nak kena belasah??

*Nangesss

Lepas dah kecut segala kaki tangan, saya cakap kat Abang Rahmad yang saya nak naik atas bot. Budak berdua tu pun dekat nak abes dah oksigen dorang. Oksigen dalam tong tu boleh bertahan untuk sejam je. So, tak lama lepas tu, dorang pun balik ke bot.

Cikgu yang mengajar menyelam tu pun dah nak balik ke pantai. Dah tamat class. Hihi. So, Abang Rahmad tinggalkan kitorang kat Pulau Rubiah sementara dia pegi hantar cikgu menyelam tu balik ke Pantai Iboih. Sambil tu kitorang pesan kat dia mintak tolong belikan air dengan roti. Lapar wehhh sebab tak makan dari pagi. Kitorang pun lepak-lepak je sambil amik gamba.

Boleh nampak Pantai Iboih dari Pulau Rubiah

Syahir ajar cemana cara nak survive kalo takde makanan kat laut. Kopek teritip kat batu tu untuk dimakan. Yucks! Bau dia macam oyster

Ikan paus tengah keluarkan air. Heehee

Duyung ke dugong?

Tak lama lepas tu, Abang Rahmad datang semula bawak makanan. Air Teh Botol dengan beskot. Jadilah untuk alas perut.

Mari kita lihat apa isinya..

Abang Rahmad

Teh Botol Menyegarkan – iklan sangatsss

Satu Ninja Satu Teh Botol!

Ni tengah karok sebenarnya

Melawan pompuan ni.. Tanak kalah! Haha

Ninja nak menyerang!! Hiyaakkkk!!!

Dah makan-makan tu, Abang Rahmad ajak kitorang pegi bahagian pulau sebelah satu lagi. Tak payah naik bot pun. Kitorang jalan merentas hutan je. Mujur dorang memang dah sediakan track. Melintas jugaklah makam Puan Rubiah ni tadi. Puan ke ha? Memandai-mandai je haku.. Ke Puteri Rubiah? Haha lupa dah. Besar gak makam dia dalam hutan tu.

Pantai kat sebelah satu lagi tu coral dia lagi cantik tapi kawasan tu agak kotor sikit. Tapi taklah kotor cemana pun. Ada macam botol-botol minuman je. Tapi takpe, sebab biasanya dorang kat sana akan bersihkan pantai pada hari Jumaat. Nanti bersihla tu.

Lepas setengah jam snorkeling kat situ, kitorang pun patah semula ke pantai mula-mula tadi. Angkut semua barang masuk dalam bot, balik semula ke chalet kat Pantai Iboih. Masa tu jam dah pukul 12.30 tengahari.

Bila sampai je kat chalet, tengok-tengok supir kitorang yang semalam tu, si Pram tu dah ada. Kesian dia tunggu kitorang dari pukul 11 pagi lagi. Sebab semalam tu, dah janji dengan dia nak gerak dari Pantai Iboih untuk melawat tempat-tempat lain dalam pukul 11. Ni, pukul 11 elok je kitorang berenang-renang lagi.

Plan asal, dia nak bawak kitorang pegi Gunung Berapi, air terjun, pantai pasir putih, pantai pasir hitam dan lain-lain tempatlah dalam Pulau Weh tu. Adakah misi tersebut berjaya? Sama-sama kita nantikan dalam episod Jejak Kembara Tanah Rencong yang seterusnya. Haha poyo!

 

One Comment

  1. wangdusun
    6:46 pm on March 18th, 2012

    Sapai kini aku lum pernah sapai ke Aceh langsung, tapi jak nyingok gambar dan mace crite Ujie kak jadilah kudai sekedar penahan sene, Nak pegi kini2 lum bepitis, tah ke kebile waktu ea.
    BTW, correction, kami (Indonesia) panggil magnet kulkas, bukan kulkas magnet Jie.
    Terimekasih ats cerite dan gambor yg bigi di blog nga kak. Mon nga nyingok ade pengunjung jak Jakarta Raya, it must be me:)