Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Ok, sambung lagi..

Sebenarnya Château de Chillón ni tak jauh pun, seberang jalan je daripada restoran tu. Dari pathway nak ke istana tu, boleh nampak Tasik Geneva. Apa lagi, amik gamba arr..

Haa, sampailah ke istananya.. Sikit info pasal istana ni :-

Istana Château de Chillón (Chillon Castle) adalah istana pulau yang terletak di tepi Tasik Geneva, 3 km dari Montreux, Switzerland. Penggalian yang telah dilaksanakan dari akhir abad ke-19, khususnya oleh arkeologi Albert Naef (1862-1936), mengesahkan bahawa istana ini telah diduduki sejak Zaman Gangsa. Sejarah Château de Chillón telah dipengaruhi oleh tiga zaman utama: Zaman Savoy, Zaman Bernese dan Zaman Vaudois.

Istana kini dibuka kepada orang ramai untuk lawatan. Menurut laman web istana, istana ini disenaraikan sebagai “monumen bersejarah yang paling kerap dilawati di Switzerland”. Di dalam istana terdapat tempat yang boleh dilawati iaitu bilik utama termasuk bilik tidur, dewan dan gua setor. Di dalam istana itu sendiri terdapat empat dewan yang besar, tiga halaman, dan satu siri bilik tidur terbuka kepada orang ramai.

Macam biasa, buat lawatan dalam tu. Adalah tukang cerita yang guide kami kat dalam tu.


Salah satu binaan dalam istana tu


Tempat simpan air kencing syaitooonn


Baju perang


Tempat pesalah dihukum gantung. Eiii seram..


Tu bukan tungku nak masak ye. Tu lubang jamban. Raja berak kat situ. Hasil nyahtinja dia terus pelepup! Jatuh dalam Tasik Geneva. Ikan makan! Hahaa.. Eeeuuwww
!!!

Nampak tak jamban tu ada dua lubang? Akak saspek, dorang memerut secara berjemaah. Sambil memerut, sembang-sembang hal ehwal negara. Gossif liar pasal dayang-dayang ke. Kah kah! Pastu ada spot dalam istana tu yang kalau kita amik gamba, pehh!! Bukan main lawa lagi view dari situ, MasyaAllah!


Ini spotnya!

Nak tengok apa hasilnya? Nah…

Lawa kan? Kami yang tak jemu-jemu. Snap sana. Snap sini..

Ni la rupa replika istana tu..

Dah puas dengar pasal sejarah istana tu, kami pun keluar dan amik gamba sekitar kawasan istana tu pulak. Lawa hoiii!!


Ehh! Nenek kebayan ada lagi..

Dan tidak dilupakan, gamba ramai-ramai..

Kami kat istana tu sampai pukul 4.20 petang dan destinasi seterusnya ialah Vevey. Apa yang ada di Vevey, jom cekidaut!

Sedikit info tentang Vevey:-

Vevey adalah sebuah bandar di Switzerland yang terletak di pantai utara Tasik Geneva, berhampiran Lausanne. Penduduk kawasan ini berbahasa Perancis-Switzerland. Vevey merupakan tapak world headquarters bagi produk makanan gergasi Nestlé, yang diasaskan di sini pada tahun 1867. Coklat susu dicipta di Vevey oleh Daniel Peter pada tahun 1875.


Pekan Vevey yang kecik je

Ok, kat Vevey ni, selain ada HQ Nestlé yang dah jadi muzium – Alimentarium – Museum of Nutrition, kat situ jugak terletaknya tempat pembuatan jam mewah. Jam ape nak? Rolex? Omega? Breitling? Ntah akak pun tatau apa lagi jenama-jenama mewah yang ada. Sume ada kat situ. Kat sana, kami dipecahkan kepada dua group mengikut bas. Group pertama dibawak dulu ke tempat membuat jam sambil group kedua melawat sekitar Alimentarium tu. Akak termasuk dalam group kedua.

Sementara group pertama tengok tempat buat jam, kami pun berjalanlah Alimentarium tu. Tempat pejalan kaki memang disediakan di sepanjang Tasik Geneva tu. Bolehlah kalau nak berjoging ke, bawak hanjeng jalan-jalan ke. Peeerrgghh!! Sekali lagi akak terkesima menengokkan view kat situ yang cantikkkkkkk sangat.


Nenek Kebayan tetap ada!


Cubaan mengambik gamba secara panoramic


Amacam? Menanges tak? Uwaaaa.. Bestnye.. Dah la angin sejuk menempeleng muka akak. Konfem kalo akak dok lama-lama kat situ, akak akan menjadi lebih gemok sebab tak berpeluh. Sejuuuukkk je. Hehe.. Kat persisiran tasik tu, banyak jugak bot-bot yang diparkir kat situ. Bot nelayan kot. Ke bot pelancongan. Ntah, akak pun tatau..

Lepas berjalan lebih kurang 300 meter dari tempat bas, tibalah kami di Alimentarium tu.

Sedikit info tentang Alimentarium – Museum of Nutrition:-

Pada tahun 1839 seorang ahli farmasi Jerman berpindah ke Vevey (bahagian Perancis- Switzerland) dan menukar namanya dari Heinrich Nestle kepada Henri Nestlé. Syarikat beliau, yang dikenali seluruh dunia hari ini, yang diasaskan Alimentarium, kini menjadi sebuah muzium makanan. Oleh itu Alimentarium, yang diasaskan oleh Nestlé pada tahun 1985 di Vevey, adalah khusus untuk pelbagai aspek pemakanan.

Muzium ini menempatkan pameran bagi mempamerkan proses-proses pengeluaran, pemprosesan, kesan dan perdagangan makanan dalam rangka empat topik iaitu memasak, makan, membeli dan mencerna. Maklumat yang ditawarkan dalam pelbagai aspek pemakanan dilengkapi dengan pameran interaktif, studio memasak dan pameran mengenai sejarah syarikat Nestlé, dengan gambaran kumpulan produk yang dipasarkan.

Walaupun begitu, kami tak masuk pun muzium tu. Amik-amik gambo kat luar dia je… Tetiba kami nampak inihhh!!


The Giant Fork

Apa pasal ada garfu gergasi kat tengah-tengah tasik tu pulak? Nak tau? Jom cekidaut!

Sedikit info tentang The Giant Fork:-

The Giant Fork merupakan garfu gergasi yang diperbuat daripada keluli tahan karat setinggi 8 meter dan lebarnya 1.3 meter. Ia telah direka oleh Jean-Pierre Zaugg, seorang pemahat dari Neuchâtel, Switzerland dan ditanam di tasik Geneva pada bulan Februari 1995 untuk memperingati ulang tahun ke-sepuluh Alimentarium ini. Pada mulanya ia bertujuan untuk dipamerkan di hadapan muzium itu sementara saja selama satu tahun.

Ia pernah menjadi bahan ketawa penduduk setempat. Daripada setahun menjadi dua tahun dan akhirnya penduduk setempat mula menerima kehadiran garfu tersebut lalu menjadi simbol tarikan pelancongan Vevey apabila pihak berkuasa Vaud menandatangani perjanjian pada tahun 2008 untuk mengekalkannya di dalam tasik!

Okla tu kan. Ada gak fungsi garfu gergasi tu. Hehe.. The Giant Fork ni pulak terletak berhadapan dengan statue Charlie Chaplin yang menghadap Alimentarium tu.

Tapi ape kena mengena Charlie Chaplin dengan garfu gergasi atau Nestlé ni? Haha. Sesungguhnya takdelah kaitan antara mereka. Patung Charlie Chaplin dibina kat sini sebab..

Sedikit info tentang statue Charlie Chaplin:-

Charlie Chaplin adalah salah seorang pelakon yang mempunyai bakat yang paling kreatif dalam era filem senyap. Beliau adalah seorang pelakon, penerbit, penulis skrip, penulis dan komposer dan dikenali oleh Hollywood kerana teknik miming beliau.

Semasa lawatan promosi “Limelight”di Eropah, Charlie Chaplin mendapat tahu bahawa dia dihalang untuk kembali semula ke Amerika Syarikat disebabkan isu McCarthysim (boleh Google sendiri ape benda McCarthysim ni).

Beliau tiba di Vevey pada tahun 1953 dan akhirnya memutuskan untuk menetap di Vevey dengan isteri dan anak-anaknya sehingga saat kematiannya pada tahun 1977. Empat daripada anaknya dilahirkan di Switzerland.

Dia dikebumikan di sebelah isterinya di tanah perkuburan Corsier. Sebuah patung gangsa The Tramp dibina di persiaran tepi tasik bagi memperingati kehadirannya di Vevey.

So, itulah sebab patung dia ada kat situ. Lahir kat London tetapi menghabiskan sisa-sisa hidupnya di Vevey, Switzerland. Gitu…

Ok, cukuplah pasal pakcik Charlie Chaplin misai kontot tu. Jomlah tengok gambo. Hehe.. Lepas tu, bermulalah aksi-aksi keji member-member akak mengambik gamba berlatarbelakangkan garfu tu. Mari kita lihat aksi mereka!


Ha, sume pakat jadi photographer!


Salah angle..


Haa.. Baru betol!

 


Kena tikam pulak dah..

Akak je yang amik gamba sopan santun..

Lepas lebih kurang setengah jam pose-pose kat garfu, giliran kami pulak melawat tempat buat jam. Kami ditunjukkan cara cemana jam-jam mewah ni dibuat. Untuk memastikan ketepatan jarum jam tu berfungsi, skru-skru yang ada dalam perut jam tu kenalah diletakkan dengan teliti. Hoihhh!! Hand made oke.. Kalau akak, mau juling-juling bijik mata haku!


Peralatan yang digunakan

Haa, yang ni bukan tokey jam tu. Ni geng kitorang yang dipanggil untuk mencuba meletakkan skru kat perut jam tu.. Hambek ko, siap ada kanta pembesar kat mata lagi..

Lepas dah tengok cara buat jam, kami dibenarkan pulak masuk kedai-kedai jam kat situ kalo teringin nak membeli. Ada gak yang beli. Ada yang beli jam berharga RM8,000 lebih. Ada gak yang beli jam harga RM10,000 lebih. Hi Kak Zack! I know u are reading this 😉 Akak tengok jela dengan pandangan sayu. Mak tak mampooo uols. Sob! Sob!


Di antara jam yang ada. Ada yang uols berkenan?

Dah puas berjalan kat situ, kami meninggalkan pekan Vevey dengan seribu kepuasan. Pemandangan yang cantik. Pekan yang bersih. Memang best le..

Jam 6.20 petang, kami bergerak meninggalkan Vevey. Destinasi terakhir, mestilah MAKAANNNNN.. Asal makan je hurup beso.. Hiks! Kali ni kami makan secara bufet. Ada nasik, ada lauk macam-macam jenis. Nak cakap macam lauk Melayu, ada lah rupa sikit-sikit. Tapi rasa takdelah sangat. Ahh belasah jela kan..

Itu jelah aktiviti kami pada hari kedua. Dah makan, balik hotel. Rehat-rehat. Zzzzzzzzzzzzzzzz….

2 comments on “Seputih Salju Switzerland : Hari Kedua : Part 2

  1. bestnya akak..:) pic lawa2..

  2. zakiah zack on said:

    hahaha….akak lelap mate je beli Jie sbb kalo nak dtg semula ke mari mmg rasanya x mari dahhh….huhuhu teghobang duet dennn…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

HTML tags are not allowed.