Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Sedang saya surf Internet, tiba-tiba saya dapat panggilan dari seorang lelaki yang tidak dikenali. Kalau tak salah pendengaran saya, Zam namanya (Maaf ‘Encik Zam’, kalau silap).

Dialog di bawah menggunakan dialek Bengkulu.

Encik Zam : Sape kak? Sape name nga?
Alihbahasa : Siapa ni? Siapa nama kau?

Saya : Ikak Ujie
Alihbahasa : Ini Ujie

Encik Zam : Saje bae..Bai bace blog nga
Alihbahasa : Saja-saja..Baru baca blog kau

…Dan seterusnya perbualan kami yang lain menggunakan Bahasa Bengkulu..Untuk pengetahuan pembaca, perkataan seperti “sape“, “saje“, “name” adalah menggunakan ‘e’ pepet..

Encik Zam berketurunan Bengkulu juga tetapi sekarang menetap di Shah Alam. Cuma saudara-maranya ramai di Sungai Choh. Keturunan Bengkulu, seperti juga Jawa, Banjar, Bugis merupakan keturunan yang berasal dari Indonesia. Cuma taburan etnik kami tidaklah seramai kaum Jawa, Banjar dan sebagainya. Di Malaysia, penempatan etnik Bengkulu paling popular dan paling ramai adalah di Kampung Sungai Choh, Behrang dan Gemas.

Menurut laman web Persatuan Bengkulu Malaysia, perkataan BENGKULU berasal dari BANGKA HULU yang bererti PINANG HULU (pinang yang hanyut dari hulu sungai). Ia adalah sebuah Provinsi di Selatan Sumatera, Indonesia yang telah dibentuk pada 18 November 1968 dan penduduknya menyambut Hari Ulang Tahun (HUT) Provinsi Bengkulu pada 18 November setiap tahun.

Dari daerah inilah nenek moyang kami berhijrah ke Semenanjung Tanah Melayu (atau Malaya ketika itu). Tumpuan mereka ialah di Selangor yang mereka kenali dengan nama Klang. Kapal layar (perahu bercadik) dari Bengkulu berlabuh di pelabuhan Klang yang di beri nama Port Swettenham semasa zaman penjajah British. Penghijrahan orang Bengkulu ke Malaya bermula pada tahun 1890an dan awal tahun 1900an iaitu semasa Bengkulu di bawah jajahan Belanda.

Tempat yang diterokai ialah di Kampung Sungai Chu (sekarang Sungai Choh) di daerah Hulu Selangor, di Sungai Pagi, Behrang, di Sungai Merab, Sungai Kembong dan kemudian ke Gemas, Negeri Sembilan. Walaupun Gemas merupakan tempat terakhir didatangi oleh orang Bengkulu namun disini sajalah mereka memberi nama Kampung Bengkulu kepada kampung mereka hingga kini.

Masa berlalu dan ramai orang Bengkulu berkahwin campur dengan suku kaum lain seperti Jawa, Minangkabau, Bugis dan lain-lain lagi; terutama selepas Perang Dunia Kedua. Ini mengakibatkan penghijrahan anak-anak Bengkulu ke seluruh Semenanjung Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Kebanyakan mereka tahu dan tetap mengenang asal keturunan mereka.

Suatu ketika dahulu, Majalah 3 pernah membuat liputan mengenai keturunan Bengkulu di Malaysia. Tak salah saya tahun 2000, begitulah. Masa tu, glamer lah kejap Kampung Sungai Choh. Hiks! Dalam liputan tersebut, diceritakan tentang ciri-ciri keturunan Bengkulu yang bermata sepet seperti Cina, berkulit cerah dan berhidung mancung. Yang lekat pada saya, SEPET sahaja. Berkulit cerah dan berhidung mancung tak sangkut siot. Haha. Ni mesti ikut mak saya yang berketurunan Minang + Bugis Kuala Selangor. Oh ya! Saya berketurunan Bengkulu dari sebelah arwah bapa saya.

Selain mempunyai bahasa tersendiri, kaum Bengkulu juga mempunyai makanan popular iaitu Tat Bengkulu, Ocong-ocong dan Bebotok.

Kuih Tat Bengkulu yang dibuat oleh mak saya. Hazab nak masak kuih ni..Phew!



Gambar ocong-ocong yang dicurik dari web lain



Gambar bebotok ini juga dicurik dari web lain



Terdapat juga individu-individu yang agak dikenali berketurunan Bengkulu seperti Erra Fazira, Ustaz Ismail Kamus dan Dato’ Haji Zainal Abidin Sakom (orang kuat bekas Menteri Besar Selangor, Muhammad b. Mohd Taib). So, walaupun etnik Bengkulu seco’et je, tapi glam la jugak. Haha.

Oklah, cukuplah setakat ni dulu. Bacaan lain tentang keturunan Bengkulu bolehla tengok di bawah ni:-

Persatuan Bengkulu Malaysia

Anak Bengkulu

289 Comments

  1. cicit adipati
    12:18 pm on July 2nd, 2010

    mekan lawa kak pun lum nak betunak, nunggu sape…mon Kota Damansara te,parak nian dengan kg…die ngapelah..lah ade lum sampai ke Bengkulu..juk tau kalau ade wang kite nak ke situ…

  2. Ujie
    12:20 pm on July 2nd, 2010

    Haha..bai bertunang..belom kawen..InsyaAllah tahun dpn..jgn risau..dilek ku jeput la gale2 dtg..

  3. aunian
    10:13 pm on July 5th, 2010

    Aunian…..belum terliwat utk kito mengimbau balik bahaso ibunde bengkulu,padek nian usaha diri ni ujie,tahniah.

  4. aunian
    10:16 pm on July 5th, 2010

    mun nenek muyang bergadai nyawo dtg jak sbrng …kite pulo pedio kulauan dok di Mlaysia ni.sbgai tande ingatan jasabaik pd jenerasi perintis eluak la kita kamuskan bahaso kito.

  5. Ujie
    8:46 pm on July 7th, 2010

    Aunian,

    Tq, same2lah kita hidupkan legasi nenek moyang kita πŸ™‚

  6. ujie..kenal die hasrul aswad..acik mak nye lah..bile nyingok gambar mase nga tadika tingat gale asek mai tengkak

  7. Ujie
    7:17 am on July 15th, 2010

    Kenal..comel je kitorang kecik2 dulu kan? Hehe

  8. ilo_gesel
    11:04 pm on July 28th, 2010

    Salam sanak…amon die keberatan…join fb “forum suku lembak”…gegale wang kite..capur bengkulu indonesia sekali..ngimbau uluk mane wang nenek moyang kite dulu
    Cucu Ustaz Bien…nga anak sape? Ayie,din atau fadzil..

  9. Eagle
    9:35 am on July 29th, 2010

    Bile lagi nak masuk Persatuan bengkulu… Ramai anak muda bengkulu masuk blog ni atau semua nya dah tua? mana la tau kan?

  10. lynn
    12:18 am on August 5th, 2010

    aq tadew side bengkulu tp pena dok kt sg.choh n skool kt ctou..
    frst2 mang ta twu lngsng pew yg org2 ckp..
    dew mkcik neyh pene ar tgur tp aq spatah hram pown ta twu.. aq blz lam base mlayu dye lak mawa aq…
    lme2 cm bez lak dega org2 ctouu ckp bngkulu..
    n aq pown mle ar blaja kit2..
    sonok dpt blaja byk bhase neyh…

  11. toksabun
    11:14 am on August 17th, 2010

    Sapo nak cari saudara bengkulu di gemas sila masuk FB razali saadan

  12. cucu bengkulu
    11:17 pm on September 19th, 2010

    saye bengkulu bae..tp xpndai kecek bengkulu…ble tgk blik de gak yg dok kat kg padang,..sekmpung la kte ye…hehe..mak sye org bengkulu..atok nenek pon pior bengkulu tp sy xpndai ckp bengkulu tp phm klu org ckp bengkulu..dikit bae…hehe…pape pon..mmg bgus la jumpe ktrunan2 bengkulu blik….huhu..

  13. Ujie
    7:34 am on September 20th, 2010

    Belajo la πŸ™‚

  14. dinemo
    7:39 pm on November 14th, 2010

    gale gale wang bekulu oo , akak kak anak sape d sg chu te ? akak dok d mane ? d ilo , lembak , ke d tanjung ? tah tah kite besedaro . aku cocong leha hamzah , kenal die ? sedap eh bebotok te oo.

  15. Zulipah Binti Ibrahim
    2:41 pm on December 9th, 2010

    salam..kaba..nido bai resepi tat …(betul x?actually saya bangkahulu berasal dari sg merab dan nenek berasal dari sg choh..saya amt eringin buat tat bengkulu kalau ada resepi boleh emailkan kt saya..alap nian kaba..wassalam

  16. Zulipah Binti Ibrahim
    8:05 pm on December 9th, 2010

    aku bengkuhulu sg merab..ada sesapa yg kerabat aku sila ad aku kt fb zullyeffa zua ibrahim..alap nian..org bengkulu ni tau..nenek aku asal sg choh sedra mara ramai kat sana lagi

  17. okoi
    7:55 pm on December 10th, 2010

    lame nian die masuk sikak..
    makin ramai kesan e…
    syabas batee…

  18. John Ardison
    9:58 pm on December 15th, 2010

    Assalamu’alaikum… salam kenal dari anak Bengkulu seraway … riang nian aku tengok turunan Bengkulu ni… memang betul itu makanan Bengkulu semua hehehe… oncong-oncong makanan kami waktu kami kecik dulu… Ujie pun punya face asli Bengkulu… πŸ™‚ πŸ™‚ oyah.. tart Bengkulu itu pun ade yang besak lebar… selain itu ade namenye lempuk, dari durian… hehe

  19. ojai
    10:28 pm on February 10th, 2011

    sikak wang bengkulu gak…pure bengkulu.. mak & ayah bengkulu… bengkulu sg choh gak..

  20. aunian
    9:41 pm on February 12th, 2011

    Salam ujie…

    Cam mano nak buat networking anak2 bengkulu di IPT.?..kalau dapt temukan anak2 bengkulu di IPT kan bagus.Terngin jugo nak ngumpul anak2 bengkulu ni di satu majlis gemilang bengkulu..leh kito bg motivasi n hadiah pendidikan utk rai pelajar2 cemerlang.
    Ujie mintakla pndangan kkwan kito….d blog nie.Manalah tau bnyak yg leh enjuak idea….

  21. bengkulu jati
    10:53 am on March 8th, 2011

    mak bak ku bengkulu…jadi o aku ni bengkulu jati la dak :)..aku jak sg kembong..banggo negal nengau ado disebut namo sg kembong tu tadi..banggo nian jadi anak bengkulu ni :))..nido ramai jemo tau dio jemo bengkulu ni sebenar o..

  22. bueimah
    7:07 pm on March 10th, 2011

    salam uji. lama tak jenguk umah uji. ujung taun lps kak ke rawang, tp malang cari kuih tat bengkulu xjumpe coz xtau kedai mana nk tuju. so, klu bole tlg beri no tpon uji kt kak, nt klu ke rawang lagi bole contact. kak sbenarnya org btg berjuntai.
    satu lg, kak nk cari kwn semaktab dulu, nama junaisah bt shahbana, org bengkulu sg coh gak. wslm

  23. iwani manja
    1:17 pm on March 18th, 2011

    arwah atuk ngan nenek aku org bangkahulu..ayah aku orang bangkahulu,gemas n.9 jadi aku pun anak bangkahulu gakkkk huhuhu

  24. salam kak ujie . errr mydad found this website and then die suruh kenalkan diri . My dad orang bengkulu jugak . Kampung di Sungai Choh .Nama ayah Samsudin Harun , cucu Harun bin Haji Yassin san Jaiyah bt Chari . Saya Amalina πŸ™‚
    excited nampak website ni hihihhhi ^^
    *sorry masih belajar cakap bengkulu theheeee~

  25. Ujie
    10:46 am on March 24th, 2011

    Hi Amalina..:-)

  26. halim
    6:53 pm on April 8th, 2011

    salam kak uji saya orang bengkulu jgak…moyang saya tinggal di behrang….berketunan dari puyang serunting…susur galur dari keturunan dari singo rajo..sayap malayang…dan ali rama…..keturunan ke 23 dari puyang serunting….

  27. Hermizan
    1:11 pm on April 12th, 2011

    salam galenyer… Finally jumpe jugek forum untuk wang bengkulu… doh asal sg choh memang original wang bengkulu tapi speaking bengkulu dikit2 bae tau… sape2 wang bengkulu sg choh mesti kenal bidan munah (tinggal parak kg lembak) pasal bidan munah tue nenek sy…

  28. Anak Ratau
    1:19 am on April 30th, 2011

    Salam…
    Mitek maaf ao, aku jak tadi nalak pojok chat ‘mehla ngayat’ te lum betemu jugek…ape memang lum ade (lum wujud)?
    Maaf mon pertanyaan (soalan) ikak kagaloan…maklumlah bak kecek wang awak di Indonesia te aku kak ‘gaptek”… jadi harap maklum bae.

    Trimekasih

  29. Ujie
    8:28 am on April 30th, 2011

    Sorry.. Dah remove..;-)

  30. aai
    5:48 pm on July 5th, 2011

    makku pacak muat bebotok,,memang sedap nian….wang sungai cu memang suke bebotok mak ku..amon nak ngasek eh beli parak makku ..saudah….di ulu….nye ade jual di pasar rawang….tiap tiap arai…ade selai lagi..kamu tau dieh bebokol,,,,,pun sedap jugek

  31. okoi
    11:42 pm on August 9th, 2011

    add aku parak okoi8678@yahoo.com d fb…..sanak gale…

  32. addin
    2:09 pm on August 10th, 2011

    aku pun wang bengkulu juge…parent ku juge lagi poor bengkulu juge….aku kak duk sg buaya dekat juge la ngan sg choh tu ne… aku kak parak umah arai2 kecek bengkulu… due2 bengkulu bleh serawai bleh berulang pun bleh…. ^-^

  33. LANG SIMBAR
    11:17 pm on August 20th, 2011

    aku anak bengkulu jugek….. asal kat kg masjid , sg selisek….keturunan moyang Lang Simbar…..

  34. cucu imam Tahap
    5:03 am on October 26th, 2011

    salam smuo urang2 kito kini aku tingal di TUDM Subang, aku nido perna jumpo urang2 kito di sini sapo2 masia lg kecek bengkulu mila jumpo bulea burak2 dan jugo merapatkan lg persaudaraan sesamo kito

  35. yksgc
    5:18 pm on January 27th, 2012

    do kak sanak banak kg ulu,kg tanjung pn ade ramai kg lembak ade dikit di ilo pn ade tp la keluo jak kg 32thn lepas do larai jak kg te bnyk la sebab tp bkn la sb maling rete wang.tp sb udap ige,di sekola mon cikgu manap tanye sape name sultan selangor do jwb la sultan melenggang sb selalu ige kene imak do larai la jak kg

  36. Ujie
    8:19 pm on January 27th, 2012

    Ikak cerite nian ke ngeco kak? Hahhaha

  37. yksgc
    1:27 am on January 29th, 2012

    nian pn yo ngecu pn yo.tp keluo jak kg la 32thn te senian.becinta dgn wang kg cak eh kas eh chulchul injan baeh kes cinta beruk la tu.nak tanye makbak ujie sape name/?agak eh baeh sebaye dgn chik dieh?kg makbak belah mane?

  38. Ujie
    4:27 am on January 29th, 2012

    Mak ku wang kuala selangor. Bak ku wang sg chu. Name bak ku zainuddin. Wang kg panggil nye Abu. La arwah. Arwah nenek ku rajiah. Datuk pule yusoff. Sebelah umah cik maja. Depan umah arwah dahlan ngn cik siok. Adik beradik bak ku yg lain – Aji, Olen, hafsah (la meninggal jugek) ngn yah. Die taula kenal ke diye..

  39. yksgc
    2:40 pm on January 29th, 2012

    yg cik kenal surang baeh asek aji mon dieh silap umur aji te dlm 45-48 kan???chik harap bnyk lg wang bekulu all ovr sangup berkomukasi olok kak dieh kire la ape etnik bekulu te yg peting kite dpt belajo dan bekenal sesame kite.selagi kite maseh berpikir dlm base bekulu kite dieh ke lupe gerenti maseh pacak bekecek base tu.depan umah nenek uji te sedaro rapat cik wak nayoik cik gelebeng@sidek sebelah umah dalok.belakang umah nenek ujie tok zakaria anak2nye awa cik gani cik daud cik tipah pn sedaro rapat.munkin ramai la arwah.adik wo rumaja apai salul junior 2thn jak cik.jgn jadi olok cik yo galak2la blk kg kite te
    ..

  40. Ujie
    8:59 am on January 30th, 2012

    Busu aji kini dah masuk omor 50. Mun aku njuk tau mak ku name2 sedaro acik te, asek ku nye kenal.. Kini acik dodok di mane? Anak2 gale pacak kecek bekulu diye?

  41. yksgc
    11:16 am on January 31st, 2012

    cik kini belan dlm utan di air degong tanah merah nkelate.kebetulan pagi kak balik ka ofis di kb. kampeni ade projek disitu jadi kene jage la. bile masuk utan hubungan gale terputus la kul 1 msk blk. tu la anak2 dieh pacak bkecek bekulu takat blh paham baeh soma cik pn wang kelantan jd didumah kecek melayu. famili cik gale ade di kl.jage diri baik2.aji nikah dgn anak bakri kan?

  42. Ujie
    12:27 pm on January 31st, 2012

    Haah dgn anak bakri. Bai pg td anak aji meninggal. Anak eh nomor 2..Kini kak aku di kg..

  43. fahmi
    4:50 pm on February 2nd, 2012

    salam ,saya pelajar tingkatan 6 Atas di SMK Sungai Choh berminat untuk membuat satu tajuk tesis/kajian mengenai asal-usul nama Sungai Choh serta bangsa bengkulu di Sungai Choh . diharap encik/tuan boleh berikan kerjasama untuk sebarang info tambahan untuk dimanfaatkan generasi akan datang. terima kasih

    ~017-6885790~
    fahmi

  44. Kie
    5:43 pm on February 7th, 2012

    hai ujie…salam kenal…dari bahasa yang anda pakai berarti anda berasal dari suku lembak berdomisili di bengkulu, aslinya suku lembak berasal dari wilayah sumatera selatan (palembang)…..salam dari bengkulu

  45. yksgc
    7:11 am on February 8th, 2012

    cik masuk ofis arai kak,petang dilek masuk utan lg.ape kabar nga pik?cik sehat2 baeh.harap ramai lg kenalan baru olok kie,fahmi yg berminat belajo base bekulu kak.ramai kenalan banyak pengetahuan yg kite blh dapat.harapan cik satu arai nati dpt mijak kaki cik di kapung laman di bengkulu te.satu lg harapan kalu dpt nak jingok kapung2 wang bekulu di malaysia kak,parak mane dek? mase kecik sebok belajo udem te belan,kawin,ade anak2 ipul dgn dunia sendiri baeh.akhir eh jadi la olok katak bawah tepurung….kan padek mon ade kenalan wang bekulu jak kapung lain,pade hal pesanan arwah mak bak cik kite ade sedaro di behrang,sg merap tapi sayang eh abis takat tu baeh.mase cik kecik2 dulu mase wo cik kawin datang sanak jak behrang, sg merap arwah bak ade kecek ikak sedaro kite gale.belah mak cik nyerawai belah bak lembak.pugan sanak cik kg sg choh te….sebelah mak pugan eh wak nayoik,mak do akil@wak jambang di sg buaye cik rabimah@ayub gale la arwah. sebelah arwah bak pugan sanak ramai arwah latip debong adik eh malik,di tanjung cik ripin,derani baharin,mat yazid,nek bedah/hj riduan nenek era fazira sebelah bak nye@wan chik,harun deok, dato zakaria,din gobon,nair,anak banak tok anok yg mane tekait dgn name2 te kire sanak cik la.banyak lg name te tp pasti akan tekait dgn name2 di pucuk te.

  46. Ujie
    6:35 pm on February 8th, 2012

    Balikla kapung πŸ˜‰

  47. Ujie
    6:40 pm on February 8th, 2012

    Hi Kie πŸ™‚ Selamat berkenalan

  48. yksgc
    1:15 pm on February 9th, 2012

    lame cik dieh blk kg sb belan.lg pn adik badik gale la duduk luo.tp indu jugek dgn geng kecik2 dulu.name2 kwn te anang samad;basrin basri yaman;yes,arab,udin bocat;din,apoik salim;mulup;yun deok;enal hj ghani;yong anok; alit moktar;yong zinu;musa,dolah abas;musa nair;atoik setamba;lan nusi;wes,adik eh cik lupe name;wak din,ajak hj hosen;din dalok,ramai la lg….jage diri baik2 yo,cik kene gi belankak

  49. yon
    3:45 pm on February 12th, 2012

    teringin nk dgr ckp org bengkulu…..tpi layan gak blog ni wlau x fhm sgt……lbh pd jejak kasih ya….tahniah msh blh kekalkan bahasa tersebut.

  50. mimi
    8:45 pm on February 22nd, 2012

    ada resepi bebotok tak? kempunan nak buat ni