Ujie Situ Sana Sini

Aku Hidup Kerana Cinta…Cinta Allah, Cinta Keluarga, Cinta Kekasih

Waahhh…belum berkahwin, belum menjanda, saya dah sibuk-sibuk buka topik Cinta Duda & Janda pula. Advance betul. Hahah!

Seperti yang kita tahu, tiada seorang pun pasangan yang berkahwin, yang telah melafazkan ikrar perkahwinan untuk sehidup semati, inginkan gelaran janda atau duda. Lebih-lebih lagi ketika usia perkahwinan baru mencecah beberapa tahun. Tetapi, semua alur kehidupan ini telah ditentukan oleh Allah s.w.t (walaupun kita sudah berusaha sehabis daya dan bertawakkal). Ada pula yang telah hidup bersama lebih 30 tahun, dikurniakan 18 orang anak, 45 orang cucu masih juga boleh melalui detik hitam perceraian ini.

Tidak kira sama ada bercerai hidup atau mati, gelaran yang diterima oleh pasangan yang ditinggalkan pastilah Janda atau Duda. Jika janda tersebut masih cantik lawa, gelaran tambahan yang diterima olehnya ialah “Janda Meletop“. Hehe. Kalau duda yang masih hensem pula, “Duda Rebutan, Terhangat di Pasaran“.

Berbanding janda, kebanyakan duda biasanya tidak betah hidup bersendirian lama-lama. Apa orang kata, “Kubur isteri baru nak tumbuh rumput, sudah berangan-angan beristeri baru” (kahwin baru pakai duit insurans isteri pula tu) Lain pula dengan kebanyakan perempuan yang menjadi janda. Contoh paling hampir ibu saya sendiri. Apabila arwah abah meninggal dunia 23 tahun yang lalu, ibu saya masih bersendirian sehingga kini walaupun ketika bergelar janda dia masih lagi MALATOPS. Baru berusia 41 tahun ketika itu.

Janganlah marah wahai Encik Lelaki. πŸ˜‰ Jangan pula anggap saya feminisme ya. Saya menulis berdasarkan pemerhatian dan pembacaan serta sedikit pengalaman daripada orang yang rapat dengan saya.

Cukuplah mukaddimah tentang janda dan duda di atas ya. Kisah yang akan saya bawakan sebentar lagi merupakan kisah benar yang akan saya tukarkan nama watak dan tempat kejadiannya supaya tidak akan disaman di kemudian hari. Hiks!

Biar saya namakan mereka Ms. J (nick name yang comel untuk Janda) dan Mr. D (encik Duda). Ms. J merupakan seorang usahawan wanita berjaya di bandar S berusia 39 tahun dan Mr. D seorang VVVVIP (punyala banyak “V’, maknanya Mr. D ini seorang yang ternamalah) di sebuah syarikat terkemuka di KL. Berusia mungkin 42-43 tahun. Ms. J telah berpisah dengan suaminya lebih kurang 2-3 tahun yang lepas. Begitu juga Mr. D, berpisah dengan isterinya lebih kurang 2 tahun.

Buat pengetahuan pembaca semua, selama berpisah dengan suaminya, Ms. J belum pernah dating dengan mana-mana lelaki lain untuk mengisi kekosongan hatinya. Beliau sibuk menguruskan perniagaan dan 2 orang anak serta menumpukan perhatian kepada ibu bapanya. Mr. D pula, dengan gelaran VVVVIPnya, dengan jawatan tinggi yang dipegang di syarikat terkemuka serta sibuk menguruskan projek-projek besar, saya andaikan juga tidak keluar dating dengan mana-mana perempuan. Tambahan pula dia juga tinggal bersama ibu bapanya, sudah pasti perhatiannya lebih kepada mereka.

Begitulah kehidupan Ms. J dan Mr. D selama 2 tahun sejak berpisah dengan pasangan masing-masing. Sehinggalah kecanggihan teknologi Internet menemukan mereka. (korang jangan tak tau, orang tua jaman sekarang lagi advance berchatting di Yahoo Messenger). Sejak berchatting di YM, bertukar-tukar gambar (mana aci, bagi gambar zaman muda-muda), maka Ms. J dan Mr. D mula terasa ada tindak balas kimia (chemistry la tu) di antara mereka. Sanggup bersengkang mata berchatting dari tengah malam hingga ke sahur (Malam Lailatulqadar ada tunggu tak?) Hiks. Mula pandai ber’sms’ dan calling-calling. Sang lelaki, dari KL sanggup meluangkan masa (padahal tengah bizi dengan projek) datang ke bandar S untuk bersua muka dengan Ms. J. Begitulah panahan asmara Duda dan Janda.

Nota bulu kaki : Nantikan sambungannya di dalam Cinta Duda & Janda – Episod II

No Comments :(